Gud i et telt

Posted: 13/11/2011 by fjellhaug in Bibel, Det gamle testamentet

Av: Knut Kåre Kirkholm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I undervisningen på Bibelskolen Fjellhaug har vi nylig hatt om tabernaklet, Israels telthelligdom. Det var både kjekt og spennende å forberede de timene. La oss se nærmere på noen viktige sider ved dette teltet.

     «Paradis i teltet»

Bakgrunnen for tabernaklet tror jeg vi finner allerede i fortellingen om Edens hage. Vi leser i 1 Mos 2:8 at Gud plantet en hage. Ordet “hage” indikerer vanligvis et avgrenset område. Innenfor dette avgrensede området plasserte Gud mennesket. I hagen skulle mennesket leve og tjene Gud. I hagen skulle også Gud være nær mennesket. I 1 Mos 3:8 leser vi at Gud “vandret i hagen” i kveldsbrisen. Det sier noe om nærheten. Syndefallet ødela denne nærheten og mennesket ble kastet ut.

Men Gud var ikke ferdig med mennesket av den grunn. Han ville fremdeles ha fellesskap. Og tabernaklet er et uttrykk for dette fellesskapet. Innenfor et avgrenset område, nemlig et telt, ville Gud bo blant folket sitt (2 Mos 29:45).

     «Teltets utforming»

Ingenting ved tabernaklet var tilfeldig. Både utformingen og de forskjellige tingene i teltet tjente en felles hensikt. Bibelens beskrivelse av tabernaklet begynner interessant nok innerst og beveger seg utover. Det viser at Gud er i fokus.

 

Paktskisten stod i det innerste rommet (Det aller helligste). Her hadde bare den øverste presten adgang det det bare én gang om året. Oppi kisten lå steintavlene med de ti bud. Her inn gikk presten med blod én gang om året og sonte folkets synd.

Røkofferalteret stod i hovedrommet (Det hellige), like foran forhenget som skilte Det hellige fra Det aller helligste. Her brente prestene røkelse. Røkelsen symboliserer folkets bønn som stiger opp til Herren, inn i Det aller helligste (Salme 141:2).

Skuebrødsbordet stod langs veggen i Det hellige. Oppå lå tolv brød, ett for hver av Israels stammer (3 Mos 24:5-9). De symboliserer trolig fellesskap med Herren. I Midtøsten var/er måltidsfellesskapet viktig.

Lysestaken av gull stod overfor skuebrødsbordet. Den hadde sju lamper og skulle lyse opp rommet. Trolig symboliserer lyset både at Gud er lys og at Israels oppdrag var å være et lys for folkeslagene.

Vaskekaret (“havet”) stod i gården utenfor. Det var et stort kobberkar fylt med vann. Her skulle presten rense seg før han gikk inn i selve teltet. Denne renselsen var en svært alvorlig sak (2 Mos 30:20).

Brennofferalteret stod også i forgården. På dette skulle prestene brenne dyrene og maten som ble ofret til Herren. Alteret var hult og utstyrt med et gitter, slik at asken lett kunne falle ned. Symbolikken er oppgjør og fellesskap med Herren.

     «To bevegelser»

Tabernaklet representerer et utskilt og hellig område midt i leiren. For å gå inn eller ut av det måtte man passere de ulike tingene i tabernaklet, med all symbolikken disse rommer.

  • Vårt perspektiv: Veien inn i helligdommen gikk via ofring, renselse, Guds lys, måltidsfellesskapet med ham, bønnene til ham, gjennom forhenget og inn til hans trone. Det var en avgrenset vei man bare kunne gå én gang om året.
  • Guds perspektiv: Veien ut av helligdommen går gjennom forhenget, forbi fellesskapet og lyset, ut i forgården, forbi renheten og like til alteret.

Dette kan vi se i lys av Jesus og hans gjerning. For han har nemlig gått begge veiene. Først forlot han helligdommen og kom ned til jorden og vår urenhet. Her nede måtte han gå like til alteret, nemlig korset på Golgata (Fil 2:5-11).

I sin død på korset gikk Jesus også den andre veien. Som en prest gikk han inn i det himmelske tabernaklet med sitt eget blod og sonte verdens synd. På den måten har han for evig og alltid åpnet en vei for oss inn til Guds trone i Det aller helligste (Heb 9:11-12 og 10:19-20).

Foto: midnightcomm på Flickr

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s