Når et lem lider…

Posted: 20/11/2011 by FIH in Uncategorized

Av: Frank Ole Thoresen

Har du noen gang hatt tannverk? Da vet du at smerten som sitter på et lite punkt inne i munnen din kan overdøve alle andre følelser i hele kroppen. Slik er det med de som tror på Jesus også, sier Paulus. Som kristne hører vi sammen på en helt spesiell måte, og når noen i menigheten har det vondt da lider vi andre vondt sammen med dem. Men vi som er kristne, vi tilhører også et større legeme. Vi er en del av kirken som strekker seg over hele kloden vår, den globale kirken.

tannverk

          “tannverk”

For en tid tilbake satt jeg sammen med en erfaren kollega. Han delte noen av sine erfaringer etter å ha arbeidet nesten tjue år i en krevende misjonskontekst. Han har levd over lang tid midt i en kaotisk krig, og opplevde på et tidspunkt til og med å bli kidnappet. Likevel er det lidelsene til de som valgte å følge Jesus som har satt de dypest sporene.

          “forfølgelse”

”Jeg har sett dem bli skutt og drept. Jeg har sett dem bli banket opp. Jeg har sett dem bli verbalt mishandlet og totalt latterliggjort av familie og naboer. Kanskje er det verste likevel når den nærmeste familien utstøter dem. De vil ikke hjelpe dem selv om de skulle være i desperat behov for hjelp. […] Vanligvis kan de bare overleve dersom de rømmer. De må rømme og komme seg ut av ’drapssonen.’ Dersom de blir værende i ’drapssonen’ vil de vanligvis bli drept, eller de blir så voldsomt banket opp, til og med torturert, både psykisk og…du vet. Til slutt vil de fornekte sin tro bare for å overleve. Da vil de komme og si i det stille at, ’Jeg følger fortsatt Jesus men jeg må følge [den tidligere religionen] ellers kan jeg ikke overleve. Men jeg vil du skal vite at det er dette jeg tror på.’ Så de lever med en fryktelig indre spenning og konflikt. De føler nærmest at, ’jeg må leve i ulydighet bare for å overleve.’”

”Om et lem lider, da lider alle lemmene med,” sier Paulus (1 Kor 12: 26). De siste statistikkene viser at mellom 100 og 200 millioner kristne daglig lever i frykt for forfølgelse. Det er veldig mange mennesker som har det vondt fordi de tror på Jesus. Kjenner vi som er “med-lemmer” smerten fra “tannpinen”?

Paulus var likevel overbevist om at lidelsene i denne verden ikke på noen som helst måte kunne sammenlignes med ”den herlighet som skal åpenbares på oss” (Rom 8:18). Omtrent de samme ordene har jeg hørt mange lidende ”med-lemmer” benytte når hverdagen har vært vanskelig. De vitner med sine liv om at troen er verdt å lide for. Må Gud bevare dem i det vonde!

Foto: voxefx på Flickr

Legg igjen en kommentar

