W.W.J.D. i San Francisco?

Posted: 02/12/2011 by FIH in Uncategorized

Av: Sverre Bøe

Jeg har nettopp vært 14 dager i San Francisco. Gullgraverbyen fra 1850-årene har vokst til sju millioner innbyggere, om vi regner Silicon Valley med. Og det bør vi. For San Francisco er hjemstedet til både Apple, Facebook, Google og mye, mye mer.

“…Apple, Facebook, Google ….”

For meg ble det intense dager på to konferanser for bibelforskere. Vi var mange tusen deltagere, som regel fordelt på inntil 50 parallelle seminarer, foredrag og presentasjoner. Bokbordene med fagbøker fylte en enorm hall.

For å få plass til alt dette hadde de leid tre konferansesentre og flere luksushoteller. Det var plysjtepper overalt, enorme lysekroner i taket og selv toalettene skinte som etter en real julerengjøring. Lille Sverre fra Ytre Enebakk kunne kjenne seg en smule fremmed, selv om hotellet mitt var nøkternt. For øvrig takker jeg hjertelig min hovedsponsor i et statlig fond for reise og opphold!

Faktisk var jeg også i San Francisco som 11-åring. Da preget hippiene bybildet, og vi så splitter nakne langhårede mennesker gå omkring med blomster i håret, gitar over skulderen og sikkert masse LSD i blodet.

Det er fortsatt mange mennesker som bor på gata i San Francisco. Hver dag så jeg bokstavelig talt mer enn hundre “homeless people”. De sov rett på asfalten. Alt de eide fikk plass i en søppelpose.

“…homeless people…”

En taxi-sjåfør forklarte meg at deres velmenende borgermester har innført tre gratis måltider til alle de hjemløse. Derfor blir de stadig flere. Mange trekkes hit fra andre byer. Andre hoppet av det vanlige livet, fordi tre gratis måltider uansett ville redde dem, påstod taxi-sjåføren.

Vi så dem hver morgen utenfor en kirkedør 50 meter fra Hilton hotell. Køen strekte seg rundt halvannet kvartal. De fleste var svarte. Mange var handicappede. Slike køer finnes også rundt mange andre suppekjøkken.

Det var her jeg kom på armbåndene med W.W.J.D. som “alle” går/gikk med, for “Hva ville Jesus ha gjort” i San Francisco?

Ville han i det hele tatt stilt opp på en bibelkonferanse på et flott hotell? Ja, kanskje ville han det, for han gikk fast til synagogene, og i templet bemerket han seg allerede som 12-åring på nettopp en “bibelkonferanse”. Og han stilte jo faktisk opp til fin middag hjemme hos fariseeren Simon, Luk 7,36-50.

Men hvordan hadde han møtt de hjemløse? Hadde han omskapt en McDonalds-burger til mat for 5000? Eller tatt seg av én for én, slik at handicap, skam og dårlige vaner mistet makten?

“…hvordan hadde Jesus møtt de hjemløse…”

Jeg må innrømme at jeg lignet mye mer på den rike mannen i Luk 16,19-31 enn på den fattige Lasarus utenfor døren hans. Hva ville Jesus gjort?

((Om jeg skulle “kjøpe” meg god samvittighet med en eneste dollar til hver jeg møtte, ville jeg snart trengt hjelp selv. Men “ingen kan hjelpe alle”, men alle kan hjelpe noen”. Men ville “min” dollar bare gå til enda mer øl?

En narkoman jeg kjente i Oslo sa: “Hvis du virkelig vil hjelpe meg, skal du ta meg med på en enkel kafé, og kjøpe samme suppe til deg og meg. Så kan du snakke helt vanlige ord til meg i en halv time. En tier forsvinner bare til dop.”))

Foto: D.H. Parks på Flickr

Legg igjen en kommentar

