I all enkelhet

Posted: 25/01/2012 by FIH in Uncategorized

Av: Aage Myksvoll

kevin dooley - i all enkelhet

I dag vil jeg slå et slag for det enkle. Jeg vil ganske enkelt prøve å minne om at hvis at du synes livet begynner å bli mer innfløkt enn du liker, har du en mulighet: Du kan oppsøke det enkle.

Jeg innser at jeg nå løper en betydelig risiko. Jeg kan bli arrestert for å ta for lett på tingene. For er det ikke ved å kjempe seg gjennom livets kompleksiteter og problemstillinger at vi vokser som mennesker? Det er det så absolutt, men midt i alt dette kan et fornyet fokus på det enkle og kanskje grunnleggende, være til stor hjelp.

“…Lær av musikkstudenten…”

Musikkstudenten som har kjørt seg fast og opplever teknisk og musikalsk stagnasjon på sitt instrument, får gjerne følgende råd: Vend for en ukes tid tilbake til de enkle grunnleggende ferdighetene du kjenner. Blankpuss disse og la de etter hvert bli involvert i de mer komplekse utfordringene. Det ligger med andre ord noen enkle men viktige prinsipper i bunn. Dette enkle må ikke forveksles med det banale. Med det enkle sikter jeg her til det som er godt og riktig, iblant også frigjørende.

Ingen vil vel påstå at livet er enkelt, – og er det noe vi med god grunn reagerer mot så er det de såkalte “enkle løsningene”. Samtidig vet vi at livet inneholder flere enkle, verdifulle livsprinsipper. Den erfarne musikkstudenten vet at disse er viktige innen hans eller hennes fagfelt. De er noe en aldri forlater uansett hvor komplekse utfordringene ellers blir.

“…Det enkle gir overskudd…”

Å ha en forståelse av det som er enkelt og godt, er en viktig forutsetning for å møte livets mange utfordringer og takle de mange problemstillinger vi står overfor. Hva er vel hverdagen uten den enkle, gode og ukompliserte tanke eller handling? Den som er syk vet kanskje å verdsette dette mest. Selv får du en anelse av hva dette er når du uventet får servert en kopp kaffe på en grå januardag.

Å møte mennesker som er tydelige representanter for det enkle og gode, gir meg overskudd til å møte mine mer krevende utfordringer. Vi vet vel alle at det er slik det fungerer. Det er når skydekket ligger lavt at vi trenger å minne hverandre om dette.

“…Å gi rom for…”

Vi som til daglig arbeider i et akademisk miljø, bør kanskje besinne oss ekstra på det enkle og gode. Ved siden av å bestrebe oss på forenklingens kunst i arbeidet, bør vi også se en større utfordring i å gi rom for det enkle og hverdagslige. Et annet uttrykk for dette er å ha “bakkekontakt”. Personlig har jeg holdt på å miste bakkekontakten flere ganger (noen vil påstå at det også var tilfelle). Som regel begynte brikkene å falle på plass igjen når det enkle og konkrete begynte å skinne på nytt. Det var kanskje en kaffekopp som uventet ble satt frem for meg under skydekket. Eller at jeg plutselig så det som meningsfullt å legge ut mat på foringsbrettet til småfuglene.

Hva er det enkle og gode for deg? Kan du bidra med flere perspektiver her?

Foto: Kevin Dooley på Flickr

Kommentarer
  1. Eiríkur sier:

    Det enkle for meg er.

Legg igjen en kommentar

