Fortapt og fordømt, – men gjenløst.

Posted: 06/02/2012 by FIH in Uncategorized

Av: Egil Sjaastad

blende 007 - fortapt og fordømt

En liten bok kan få stor betydning. Det ble tilfellet med en liten bok av Martin Luther. I en av utgavene jeg har, er den på 50 bitte små sider. Den er dessuten meget romslig satt opp. Tittelen er “Lille katekisme”.

I mange land i verden har denne boken faktisk blitt lært utenat – gjennom flere hundreår. Den er blitt betraktet som selvsagt i all dåpsopplæring. Her fant de den kristne tro sammenfattet i et enkelt språk og i korte klare setninger.

“… i mange land er denne boken faktisk blitt lært utenat…”

Jeg satt en dag og bladde i denne lille boken. Øynene falt på en formulering som handlet om Jesus og frelsen. “Han er min Herre”, leste jeg, “som har gjenløst meg fortapte og fordømte menneske, frigjort og frelst meg fra alle synder, fra dødens og djevelens makt.”

Oi, tenkte jeg. “Fortapt og fordømt”. Det er sterke ord. Er det virkelig sånn? Våger jeg å sitere dette for unge mennesker i dag? Er min syndige natur syndig? Er det elendig fatt? Er vi ikke tvert imot dyrebare i Guds øyne?

“…er min syndige natur så syndig?…”

I Romerbrevet finner vi faktisk akkurat de samme tankene. Det var derfra Luther hentet dem.

Jo da. Vi er dyrebare skapninger. Hver enkelt er unik. Ja. Vi er skapt til et liv sammen med Ham, den gode, hellige og fullkomne. Han elsker oss med en ufattelig kjærlighet.

Men altså, i meg selv, slik jeg er av naturen, er jeg fortapt og fordømt (Rom 7:18; 8:7). Jeg er med hele meg preget av synden og under Guds dom.

Av og til – når Guds ord blir nærgående – kjenner jeg at Luthers ord faktisk passer. På meg. Jeg er sjanseløs. Gud må selv komme meg i møte og ta meg til nåde.

“… Gud må selv komme meg i møte og ta meg til nåde…”

Jeg stirret på formuleringene enda en gang. Hva var det Luther ville?

Han ville si noe stort om Jesus. “Han har gjenløst meg.” Det betyr at han, Jesus, har kjøpt meg fri fra all skyld. I Kristus er jeg utenfor det område der fordømmelsen kan nå meg! Jeg er frikjent! “Han har frigjort og frelst meg”, sto det. Nettopp. Jeg er tilgitt og adoptert som hans barn. I Kristus ser Gud på meg som et hellig menneske, rettferdig for ham. Ved troen skal jeg en dag bestå med glans for hans domstol! Ingen god gjerning kan frelse meg. Men heller ikke kan noen synd fordømme meg. Alt er av nåde.

Da bestemte jeg meg: Jeg vil ikke lure folk. Jeg vil fortsatt forkynne og undervise om hvor syndige vi er. Men først og fremst vil jeg – sammen med Luther – lede folk inn i Bibelens budskap om ham, min Herre, som har gjenløst meg fortapte og fordømte menneske.

Det vil jeg gjøre med stor glede.

Foto: Blende 007 på flickr

Legg igjen en kommentar

