Er kirken usynlig?

Posted: 27/03/2012 by FIH in Bibel, Fjellhaug, misjon, Misjonær, teologi

Av: Arne Helge Teigen

Balai.B - er kirken usynlig

Det sies av og til at kirken er usynlig. De som sier det, tenker nok først og fremst på at bare Jesus vet hvem som har en levende tro på ham. Vi kan ikke sette oss til doms over andre. Ingen kan med sikkerhet si hvem som virkelig er frelst, og hvem som ikke er det.

“…det sies av og til at kirken er usynlig…”

Kirken – Guds folk – er derfor usynlig. Et stykke på vei er jeg enig. Samtidig er det noe i meg som protesterer. Jeg spør: Er kirken virkelig usynlig?Tror jeg på en hellig alminnelig usynlig og lydløs kirke? Er jeg selv en helt usynlig kristen? I tilfelle lever jeg i et selvbedrag. En kirke som ikke på noen måte er synlig, eksisterer ikke.

I gitte situasjoner tvinges Guds folk til å være synlig. For tiden befinner vi oss midt i en slik situasjon. Staten krever at kristne fastleger bryter med sin samvittighet og henviser til abort, når noen krever det. Legene må gjøre sin plikt, sies det. Ved at dette kravet stilles, blir kirken synlig. Noen står nemlig frem og sier at de vil følge sin kristne overbevisning, fremfor et statlig påbud.

“…noen står nemlig frem og sier at de vil følge sin kristne overbevisning, fremfor et statlig påbud…”

Guds folks synlighet tvinger seg frem overalt, der troen på Jesus Kristus tar makten over menneskers samvittighet. Det fører ikke alltid til dramatikk, eller til altfor krevende situasjoner. Kristne menneskers liv blir på vesentlige punkter annerledes, ganske enkelt fordi de er forpliktet på Bibelens lære om hva som er rett og galt. De kan ikke følge med når samfunnet og flertallet avskaffer det Guds ord sier er rett.

Den sanne kirke er ikke usynlig. Den er heller ikke taus. Den er kalt til å vitne om sin Herre og frelser, Jesus Kristus. Ved ordet som vitnes, kommer mennesker til tro, de blir frelst, og føres over fra døden til livet. Sammen med gjerningene er vitnesbyrdet om Jesu frelse og nåde, det som gjør kirken tydelig i verden. Høres ikke vitnesbyrdet må vi si; der er ingen kirke.

“…den sanne kirke er kalt til å vitne om sin Herre og frelse…”

Troen på Jesus og de gode gjerninger, kan ikke løses fra hverandre. Tro er tillit. Som sådan gir den seg uttrykk i at jeg stoler på at Jesus har frelst akkurat meg, og sonet for mine personlige synder. Men – troen forholder seg til mer enn frelsen. Troen er også tillit til Jesus som veileder i livet. Ved troen forstår jeg at Guds bud er gode for menneskelivet. Fordi jeg har tillit til Jesus, har jeg derfor også tillit til at de ti bud er en veiledning til beste for meg.

Guds folk skal bli synlige i verden nettopp ved troens gjerninger. Gjerninger som vitner om tillit til Jesus, både som frelser og veileder for livet.

Foto: Balaji.B på Flickr

Advertisements
Kommentarer
  1. Dagfinn Sandal sier:

    Vel, det er Luther som har gitt oss tanken om en usynlig kirke,nettop fordi ikke noe av det du nevner her om synlighet er noe tegn eller bevis for at man hører Herren og den levende kirke til. De gamle var tydelig nok på at troen viser seg i kjærlighet og gode gjerninger. Samtidig taler de altså om det usynlige ved Kirken, slik at man ikke skal bygge sin frelse/kristendom på det som er synlig. Der finnes ikke hos Luther og våre fedre, noen taus eller uvirksom Kirke. I allefall har ikke jeg lest det noe sted. Jeg mener at begrepet; Usynlig kirke, har sin berettigelse.

  2. Arne Helge sier:

    Takk for respons
    Innledningsvis sier også jeg at kirken er usynlig i den forstand at bare Gud vet hvem som er sanne troende. Poenget med det jeg ellers skriver er å minne om at troen fører til et nytt liv, og at dette er et tegn på at det finnes en kirke. Det samme gjelder vitnesbyrdet om Jesus Kristus. Jeg skriver: “Sammen med gjerningene er vitnesbyrdet om Jesu frelse og nåde, det som gjør kirken tydelig i verden”. Du skriver at at ingenting av det jeg nevner i min artikkel er noe “tegn eller bevis” for at man hører Herren og den levende kirke til. Deretter skriver du “at de gamle var tydelige nok på at troen viser seg i kjærlighet og gode gjerninger”. Her synes jeg du blir selvmotsigende.

    Jeg har ikke brukt termene tegn og bevis i det jeg skrev, og jeg tror det er viktig å skjelne mellom disse ordene. Jeg mener nok ikke at gjerningene er et sikkert “bevis” på at noen virkelig har troen, slik du tydeligvis forstår meg. Poenget mitt er at gjerningene er tegn på at dette kan være tilfelle, altså, ikke noe avgjørende bevis. Dette fordi de gjerningene som budene påbyr, også kan utføres av mennesker som ikke er troende. Dersom tro ikke følges av gjerninger har man imidlertid et bevis på at troen og kirken (forstått som de troende) ikke er til stede. I klartekst betyr dette at de som kaller seg troende og samtidig ikke vil innrette livet sitt etter Guds ord, med dette viser at de ikke er sanne kristne.

    Skjelningen mellom kirkens “synlige” og “usynlige” side tydeliggjøres særlig av Augustin, ikke minst i hans store verk De Civitate Dei. I debatten med de såkalte donatistene gjorde han ellers oppmerksom på at kirken har visse ytre synlige kjennetegn. En tilsvarende tenkning finner man hos Luther. Som eksempel kan nevnes skriftet “Om konsilene og kirken”, der han snakker om kirkens syv ytre kjennetegn. Her nevnes blant annet den synlige bruk av nådemidlene. Utover dette nevner Luther korset, eller de lidelser som kommer over kristne fordi de følger Jesus.

    Her tenker han på den forfølgelse kristne mennesker må oppleve fordi de tror og fordi de velger å leve etter Guds ord. Dette er noe som kommer over kristne, for eksempel når de av hensyn til sin samvittighet må velge å lyde Gud mer enn mennesker.

    Jeg frykter for at man i vår tid kan komme til å tale om kirkens ”usynlighet” på en slik måte at man glemmer å følge Jesus i liv og gjerning.

    • Dagfinn. Sandal sier:

      Takk for utfyllende svar. Vi er nok ikke uenige i noe av dette , og jeg deler din bekymring , i så måte. (Judas brev v 8.) Men jeg savnet likevel en utdyping av det du nå har presisert. Takk for mange interresante innspill fra deg. Nyttige og lærerike også.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s