Påskens budskap i tre beger

Posted: 07/04/2012 by FIH in Bibel, Fjellhaug, misjon, Misjonær, teologi

Av: Knut Kåre Kirkholm

@Doug88888-påskensbudskap i 3 beger

Denne påsken har jeg fundert litt på begrene som nevnes i påskefortellingen. Begrepet finnes i alle fire evangeliene og spiller en viktig rolle. Tre beger nevnes i påskefortellingen.

– Et beger Jesus vil slippe å drikke

– Et beger Jesus tilbyr disiplene sine

– Et beger Jesus gleder seg til å drikke

Vredens beger

I Mark 10:38 snakker Jesus om et beger han må drikke og en dåp han må døpes. Dette nevner han like etter å ha fortalt disiplene om sin død og oppstandelse (Mark 10:32-34). Når Jesus ligger og kjemper i Getsemane er det nettopp et beger han ber om å få slippe å drikke. ”Abba, Far! Alt er mulig for deg. Ta dette begeret fra meg! Men ikke som jeg vil, bare som du vil” (Mark 14:36). Tre ganger ber Jesus denne bønnen (Matt 26:44). Det ble en lang kamp i hagen og vi leser at Jesus svettet blod (Luk 22:44). Når kampen er over og Jesus blir arrestert, har han forsont seg med at dette begeret må tømmes til siste dråpe: ”Skulle jeg ikke tømme det begeret min Far har gitt meg?” (Joh 18:11).

”…Abba, Far! Alt er mulig for deg. Ta dette begeret fra meg! Men ikke som jeg vil, bare som du vil…”

Hva slags beger er det Jesus snakker om her? Jeg tror vi må til det gamle testamentet (GT) for å finne svar. Flere steder i GT møter vi uttrykket ”Guds vredes beger”. Guds dom og vrede beskrives som et beger med vin: ”Herren har et beger i hånden med skummende krydret vin. Han skjenker i av vinen, og alle urettferdige på jorden må drikke, selv bunnfallet må de tømme” (Sal 75:9).

Dette begeret er det Jesus vil slippe å tømme. Men påskens glade budskap er at Jesus gjør det likevel. Jesus tømmer dette begeret i stedet for oss.

Velsignelsens beger (1 Kor 10:16)

I sin utleggelse om nattverden (1 Kor 10-11) benytter Paulus begrepet ”velsignelsens beger”. Gjennom dette viser han til nattverdsmåltidet Jesus og disiplene delte skjærtorsdag. Dette måltidet hadde Jesus lengtet etter å dele med disiplene (Luk 22:15). En viktig grunn er at han skulle innstifte et måltid som på en særlig måte skulle etablere fellesskap mellom ham og disiplene.

Også i dette måltidet drikkes et beger. ”På samme måte tok han begeret etter måltidet og sa: Dette begeret er den nye pakt i mitt blod, som blir utøst for dere” (Luk 22:20). I nattverden skapes et unikt fellesskap mellom Jesus og hans disipler. Ved at disiplene spiser Jesu kropp i brødet og drikker hans blod i vinen, får vi del i Kristus og det han har å gi til oss – nåde og frelse.

“…dette begeret er den nye pakt i mitt blod…”

Håpets beger

Det siste begeret i påskemåltidet unnlater Jesus å drikke: ”Fra nå av skal jeg aldri mer drikke av vintreets frukt før Guds rike er kommet” (Luk 22:18). Mange steder i Bibelen beskrives Guds fullendte rike, den nye himmel og jord, som et festmåltid eller et bryllup. I den forbindelse leser vi om vin som skal drikkes (Jes 25:6-9). Trolig er det denne festen Jesus sikter til. En dag skal alle ting bli nye. Da skal Gud og mennesker samles rundt bordet til måltidsfellesskap i Guds fullendte rike.

Foto: @Doug88888 på Flickr

Legg igjen en kommentar

