Unnskyld

Posted: 30/04/2012 by FIH in Bibel, Fjellhaug, misjon, Misjonær, teologi

Av: Robert Lilleaasen

LexnGer - sorry

Unnskyld, sier de to tenåringsjentene foran meg i køen og trekker på både u-en og y-en i et forsøk på å få ekspeditørens oppmerksomhet. Jeg stirrer gulvet i senk og tenker med meg selv at en slik måte og snakke på ikke kan unnskyldes.

Ordet unnskyld fasinerer meg. Noen av oss bruker det hele tiden andre nekter å ta det i sin munn. Fotballspiller rekker en hånd i luften for å si unnskyld til sine lagkamerater for en misbrukt sjanse, mens politikere og kjendiser ser teatralsk inn i kamera og beklager om noen har blitt støtt av deres ord eller handlinger. Vi sier unnskyld for å komme forbi barnevognmafiaen som eier fortauet og ikke skal rekke noe før i juli, også bruker vi samme ordet når vi med senket blikk møter foreldrene til vennen som er borte på grunn av vår råkjøring. Unnskyld er et stort ord.

“…vi sier unnskyld for å komme forbi barnevognsmafiaen som eier fortauet…”

Fra jeg var liten kan jeg huske at min farmor ville jeg skulle si “om forlatelse”, et uttrykk som vel hadde sin glansperiode en gang før den industrielle revolusjon. Men jeg tror jeg skjønner poenget hennes, for det er forskjell på å unnskylde og å si unnskyld. Det ene handler om bortforklaring, det andre om oppgjør. Det ene har som mål å glatte over, det andre handler om å stå for det man har gjort uten å forsvare. Det ene handler om å få en sak ut av verden, mens det andre handler om å komme til enighet om at vi må videre.

“…forskjell på å unnskylde og å si unnskyld…”

På et mellommenneskelig plan er unnskyld et slikt ord som ved første øyekast bærer preg av svakhet. Men for oss som har prøvd det noen ganger så vet vi at det kan kreve mye styrke, samtidig som vi ofte kommer styrket ut av det. Å skulle stå for det man har gjort betyr ikke at vi skal forsvare alt vi gjør, men at vi tar ansvar for det. Noen ganger vil det bety at vi ber om unnskyldning. Så er det ikke alltid vi får den responsen vi kunne trenge og hadde håpet på, men vi har i alle fall begynt å ta ansvar for det som ble gjort og sagt, vi har ikke unnskyldt det.

“…å stå for det man har gjort betyr ikke at vi skal forsvare alt vi gjør…”

Unnskyld er en av de tingene som gjør veldig vondt, og fantastisk godt. Det er ikke mye som koster mer enn en ektefølt og ærlig unnskyldning. Å erkjenne og innrømme at jeg har gjort, og er skyld i, noe som har såret eller skadet en annen byr på krevende følelser. Men når først unnskyldningen er gitt, så har den en frigjørende effekt på oss. Jon Risdal som har forsket på og skrevet bok om ordet “unnskyld” sier at lettheten etterpå er fantastisk – den må oppleves. Blar jeg opp i Salme 32 finner jeg god støtte til Risdals poeng. Salig er det menneske som får tilgivelse.

Denne artikkelen er på bestilling fra iTro.no

Foto: LexnGer på Flickr

Legg igjen en kommentar

