Jeg tror på…

Posted: 02/10/2012 by FIH in Bibel, Fjellhaug, misjon, Misjonær, teologi

Av: Håkon Sunde Pedersen

stefano mazzone - jeg tror på

Mennesket

Jeg har stor tro på mennesket! Selv om jeg ofte kan være kritisk og spørrende, erkjenner jeg at i møte med ting jeg selv ikke mestrer, stoler jeg ofte blindt på såkalte fagfolk – som f.eks tømreren, bonden, meteorologen, legen, filosofen, historikeren, fysikeren.

Selv i krisetider håper og tror jeg at vi mennesker finner gode løsninger. Hverdagslivet ville blitt komplisert om jeg dyrket mistilliten og mistroen, skepsisen og kritikken. Selv nyter jeg hver eneste dag svært godt av alt det andre har maktet å dyrke og å komme frem til – som bolig, klær, råvarer, ferdigmat …

“…jeg har stor tro på mennesket…”

Dessuten, jeg har relativt stor tro på meg selv – på mine egne evner, vurdering og konklusjoner. Bevisst eller ubevisst legger denne tro utvilsomt sterke føringer for hvordan jeg møter hverdagslivet. Jeg har kontroll!

Baal og Herren

Hva om vi går ca. 2600 år tilbake, til Guds folk som levde i Juda og Jerusalem ca 600 år f.Kr? Hva eller hvem trodde og håpet de på i møte med hverdagslivet?

I møte med profeten Jeremia sitt budskap om død og dom, satte de stort sett sin lit til Herren (Jer 7:3, 10; 5:12; 21:2). De var overbevist om at Herren ville frelse og utfri. Men i møte med hverdagslivets utfordringer, derimot, – som det å få barn, nok vann i brønnen, nok mat på bordet – hadde de lært av sine naboer å sette sin lit til guden Baal og gudinnen Asjera. Det var de som sørget for regn, fruktbarhet og en god høst.

Jeremia sitt ord fra Herren til dette folket var: «de forlot meg og brente røkelse for andre guder og tilbad sine egne henders verk» (Jer 1:6; 2:13; 5:19; 16:11; 19:4).

Jeg tror på …

Noen sier: Vi har alt vi trenger, så vi trenger liksom ikke Gud på samme måte som de som mangler alt – bolig, klær, vann og mat. De som mangler alt, blir så mye mer avhengig av Gud i livet.

Hvor har man lært å si og tenke som dette? Ikke i Bibelen! Kanskje av «sine naboer» – av samfunnet man er en del av. Det er lenge siden troen på mennesket ble erstattet av troen på Gud i vårt samfunn.

Gud – både i livet og i døden

Herren er ikke bare Gud i møte med døden og dommen. Enten det er livet som sådan, eller det gjelder våre evner, ressurser og velstand – vi har fått det alt sammen. Det er ikke sant at vår velstand har gjort oss mindre avhengige av Gud. Det er vårt problem om vi ikke lenger ser vår avhengighet, ser gaven eller erkjenner det uløselige båndet mellom gaven og Giveren, og takker og lover ham for det!

“…det er ikke sant at vår velstand har gjort oss mindre avhengige av Gud…”

Hva ville en Jeremia sitt ord til oss være? Kanskje, «dere har forlatt meg og dyrket dere selv og deres henders verk»?

Foto: Stefano Mazzone på Flickr

Legg igjen en kommentar

