Gud og Gule Sider (1)

Posted: 30/10/2012 by FIH in Fjellhaug

Av: Knut Kåre Kirkholm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvor bor Gud? Hva er hans adresse, dersom vi skulle slå opp i Gule sider? Dette er et spørsmål vi selvsagt ikke kan gi noe skikkelig svar på. Vi pleier med et fremmedord å si at Gud er transcendent. Det vil si at han ikke kan oppfattes med sansene våre på vanlig måte, han står på utsiden av sanseerfaringenes område. Men det betyr likevel ikke at han ikke kan erfares eller at han ikke har noe bosted. Hvor bor så Gud? Når vi slår opp Guds adresse i Bibelens “Gule Sider”, finner vi flere treff.

Fra hageslott til telt

Guds historie med menneskene begynner i hagen. I 1 Mos 2 leser vi om Edens hage, plantet av Gud, som et sted Gud og mennesker skulle leve tett sammen. I 1 Mos 3:8 leser vi at Gud “vandret omkring i hagen i den svake kveldsbrisen”. Det er en nydelig beskrivelse.

Dessverre fortsetter dette verset: “Og mannen og kvinnen gjemte seg for Herren Gud blant trærne i hagen”. Dette er den største tragedien i menneskehetens historie. Mennesket måtte gjemme seg for Gud. Forholdet ble brutt, fordi mennesket var ulydig mot sin skaper. Og i 1 Mos 3:24 leser vi det forferdelige, nemlig at mennesket ble drevet ut av hagen.

“…den største tragedien i menneskehetens historie…”

Slik kunne menneskets historie sluttet og det ville vært fortjent. Men Gud er annerledes og resten av Bibelen er den lange historien om en Gud som fremdeles ønsker fellesskap med menneskene. Vi leser om hvordan Gud var villig til å gå den lengste veien for å åpne veien tilbake til fellesskapet i hagen.

En viktig mellomstasjon på denne lange veien er tabernaklet. Flere steder i GT kalles tabernaklet for Guds bolig. Gud valgte fellesskap. Han valgte et sted hvor han kunne bo sammen med menneskene.

I 2 Sam 7:6-7 sier Gud at “Jeg har vandret om med et telt som bolig. Jeg vandret omkring med israelittene og høvdingene over Israels stammer”. Ordet for “å vandre” er det samme som i 1 Mos 3:8, når Gud vandrer i hagen. Han er fremdeles til stede og han er tilgjengelig. Men han bor i et telt. Det var et flott telt, men like fullt var det et telt. Tenk på hva det lærer oss om Gud. Hans ønske om fellesskap med sine elskede skapninger var så sterkt at han var villig til å bo i et telt. Her bodde han i flere hundre år, helt til kong Salomo fikk bygget en storslått bygning, et tempel, for Gud.

“…Hans ønske om fellesskap med sine elskede skapninger var så sterkt at han var villig til å bo i et telt…”

I 1 Kong 8 leser vi en lang bønn kong Salomo bad da templet ble innviet. I denne bønnen merker vi en urokkelig tillit til at Gud er tilgjengelig. Når et menneske vender seg til templet i bønn, vil Gud svare. Han vil frelse fra fiender, gi avlinger, fremme rett og rettferdighet og, ikke minst, gi tilgivelse for synd. Templet (tabernaklet) er stedet hvor Gud fremdeles er nær.

Guds adresse – en bygning

Når vi leser i GT ser vi tydelig at Gud har en adresse. I starten er han en nomade som vandrer omkring sammen med sitt folk og bor i et telt. Etter hvert som folket blir bofast i landet Israel, bygges det også et hus til Gud. Her sitter han på sin trone og er tilgjengelig. Her hører han bønn, her fremmer han rett og rettferdighet, her hjelper han sitt folk når nøden kommer over dem og her tilgis synd. Gud bor altså i en bygning.

For å komme til denne bygningen, måtte folk reise. Det var en lang og strabasiøs reise, men så var det ikke hvem som helst man skulle besøke. Guds opprinnelige plan var fellesskap i et herlig hageslott. Menneskets synd ødela dette fellesskapet, men Gud valgte likevel å leve blant menneskene. Men i et telt…

Foto: Gulesider iphone app

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s