Lærer? Jeg?

Posted: 09/01/2013 by FIH in Uncategorized

Av: Egil Sjaastad

kari - lærer 2 utklipp

Ville du valgt læreryrket i dag om du var ung?

Inge Eidsvåg spurte engang en eldre kvinnelig lærer om dette. Vi kaller henne Vigdis.

Vigdis tok en omvei før hun svarte. Hun begynte å fortelle om noe hun nettopp hadde opplevd. Hun hadde møtt igjen en av elevene sine. På en butikk. Kari. Kari var nå blitt voksen dame. De kjente straks igjen hverandre – selv etter mange år. ‘Det er frøken?’ ‘Ja visst. Du er Kari. Hvordan har du det?’

Vigdis husket godt Karis barneår. Hun hadde ikke noe godt nettverk. Det hele var turbulent. Ingen var der for henne. Hun var selv mammas mamma. Det var en tung bør. Så ble Vigdis den voksenpersonen hun lente seg mot. Gråt og raste hos.

“…hun hadde ikke noe godt nettverk. Det hele var turbulent…”

Nølende begynte Kari å fortelle om seg selv. De sto jo midt inne i en butikk. Det hadde gått galt med henne. Hun skildret med grelle farger en ungdomstid i rus. Fosterhjem. Rømming. Sprøytehelvete.

Men noe hadde skjedd.

«’Jeg har fått ei nydelig lita jente. Og jeg skal bli en god mamma. … Nå er jeg nykter. Må levere urinprøver, veit du. For å beholde jentungen. Og dette ska’ jeg klare. Ska’ bli ei ordentlig mor.’ Øynene hardner. Minnene er vonde: ‘Ei som stiller opp på foreldremøter og juleavslutninger.’ Hun kaster et hurtig blikk på klokka. ‘Må dra. Barnehagen stenger snart. Og jeg kommer aldri for seint når jeg skal hente jentungen. … Men du …»

Et sterkt blikk møter øynene mine. “‘Det er noe jeg må si deg. Hadde ikke jeg hatt skolen og deg, hadde jeg vært død. Helt sikkert. Død.’ Hun klemmer meg. Lenge. Før hun løper. Løper videre i livet sitt.

Om jeg ville valgt læreryrket på nytt? Svaret er ja.”

“…hadde ikke jeg hatt skolen og deg, hadde jeg vært død…”

Læreryrket kan være slitsomt. Frustrasjonene kan være mange. Tålmodigheten settes på prøve. Men læreryrket gir også rike opplevelser. En ser barn utvikle seg. Modnes. Vekkes. Forandres. Lærere med omsorg, teft og visdom gjør en forskjell. Både for slike som Kari og for de mange som heldigvis har trygge nettverk. Mange lærere har satt dype spor i barns sjelsliv – kanskje uten å oppleve sånne takkestunder som Vigdis i butikken. Læreren skal være kunnskapsformidler. Kulturbærer. En viktig medvandrer – i en avgjørende dannelsesperiode i et ungt liv.

Dagens offentlige skole er ikke som den var. En nyorientering har skjedd de siste 20 årene. “Nøytralitet” er blitt et mål. Virkelig kristendomsopplæring innen RLE-faget er ingen enkel sak.

Likevel: Still deg spørsmålet: “Lærer – jeg?”

For i klasserommet sitter en Kari. Og der sitter Ahmed og Christer. De trenger lærere med forankring, kunnskap og omsorg. Kanskje du er den første kristne voksenpersonen de lærer å kjenne?

“…de trenger lærere med forankring, kunnskap og omsorg…”

Både den offentlige skolen og den kristne friskolen trenger lærere som Vigdis.

Foto: K. Birkedal

Kommentarer
  1. Inger Valbø sier:

    Denne var sterk, Egil! Takk for at du utfordrar unge kristne. Deler gjerne denne på Facebook!

Legg igjen en kommentar

