FARISEISME

Posted: 26/04/2013 by FIH in Uncategorized

Av: Arne Helge Teigen

Thomas Hawk - fariseime

Det er ikke helt enkelt å forstå fariseismen. Fariseerne tok sin tro alvorlig, de tok avstand fra hykleri og var opptatt av å være gode eksempler for andre. Likevel avtegnes et skremmende mønster i deres liv. De kunne legge en bemerkelsesverdig hensynsløshet for dagen. En kjenner av retningen skriver at de kunne gjøre ondt mot andre med god samvittighet.

Fariseerne tok sin tro alvorlig, alikevel avtegnes et skremmende mønster i deres liv

En av farene med fariseismen var deres forståelse av mennesket. Alle mennesker har en god og en ond lyst mente de. Hos noen dominerer den gode lyst. Slike personer var forutbestemt til å bli gode mennesker. Fariseerne mente om seg selv at de tilhørte denne gruppen. Derfor så de på seg selv som spesielt fromme og gode. Hos slike er selvbildet på topp, selv om de kanskje ikke innrømmer det.

Mennesker som preges av et fariseisk livsmønster kan være farlige. De kan komme til å tro at det de mener sier og gjør er godt fordi nettopp de sier og gjør det. De ser ikke at de kanskje kan ramme mennesker. Slik er det fordi de lider av en mental blindhet. De er så overbevist om at de selv har det rette sinnelag og hensikter, at de ikke i stand til å utøve noen form for selvkritikk.

Fariseerne mente at de tilhørte gruppen av gode mennesker

Fariseisme kan lett forveksles med kristendom, og jeg tror at en hvilken som helst kristen kan bevege seg over i et fariseisk livsmønster. Det skjer når han eller hun slutter å leve i den selvransakelsen som Guds Ord alltid vil føre oss inn i. Guds ord taler til oss på flere måter. Det gir visdom, innsikt og kunnskap, og det minner stadig om den nåde vi har tilgang til for Jesu skyld.

Men – ut over dette vil Guds ord også tale til meg slik at jeg får se meg selv, min egen ondskap og mitt hykleri. Ordet avslører og trekker mine motiver, hensikter og mål ut i lyset. Det viser meg at det bor en fariseer i meg. En selvopptatt person som har tro på sin egen religiøsitet og fortrinn. En person som vil ta styringen og føre meg ut av det lyset Gud vil jeg skal leve i.

Fariseeisme kan lett forveksles med kristendom

Loven avslører og dømmer. For en kristen er det nødvendig. Dersom ikke Guds ord får ha denne rollen i våre liv blir du snart en fariseer. En person som er så fornøyd med seg selv at du tror at det du gjør per definisjon er godt og riktig. Du blir blind for den dominans av synd som stadig er i ditt eget liv. Du får ikke lenger bruk for Jesus, og blir heller ikke preget av ham.

Foto: Thomas Hawk på flickr

Legg igjen en kommentar

