Tilbake til klarhet

Posted: 06/05/2013 by FIH in Uncategorized

Av: Robert Lilleaasen

Fristelser - Nanagyei

I møte med fristelser, vanskelig valg eller stemmer og inntrykk som utfordrer vår selvforståelse, vårt selvbilde, så kan det i blant være nødvendig å ta et skritt tilbake før vi går videre.

Etter 40 dager med faste kom djevelen til Jesus og fristet han, utfordret han til å lage brød av stein, til å kaste seg fra tempelmuren, til å få all verdens riker. “Er du Guds Sønn, så si at disse steinene skal bli brød”; Er du Guds Sønn, så kast deg ned herfra”. Men Jesus lar seg ikke friste, hvorfor det? Det er jo ikke slik at Bibelen sier “du skal ikke lage brød av stein” faktisk gjorde Jesus noe lignende da han mettet tusenvis ved nettopp å gjøre et brødunder. Eller hva er så farlig med å fly, når du senere skal gå på vannet? Hvorfor var det helt utenkelig at Jesus skulle la seg friste, eller falle for fristelsen? Det var utenkelig fordi Jesus aldri skulle la djevelen diktere hva han skulle gjøre? For det er hva dette er snakk om, og det er hva vi så ofte fristes av, det var det de første menneskene ble med på. Vi lar djevelen styre samtalen, vi lar djevelens spørsmål være avgjørende for våre svar.

…men Jesus lar seg ikke friste…

“Nei Gud har jo ikke sagt at all frukten er forbudt”, sier vi og blir med på dansen – tar stilling til stråmannen. Men det trenger vi ikke, bør vi ikke. Vi må ikke la djevelens stråmenn diktere våre svar – for når han vil vite om jeg fortsatt slår min kone, så skjuler han et alternativ som i dette tilfelle er sannheten. For saken er ikke at jeg har sluttet å slå min kone eller at jeg fortsatt slår henne, men at jeg faktisk aldri har slått kona mi. Vi må ikke la djevelen styre samtalen, få sette agendaen, være avgjørende for våre svar. Lær av politikerne som ikke lar spørsmål styre sine svar.  Maser djevelen om hvor du skal, så kan svare med hvem du følger.

…maser Djevelen om hvor du skal, så kan du svare med hvem du følger…

Jeg skal være forsiktig med å si at jeg skjønner hvordan Jesus tenker, men jeg har blitt gjort oppmerksom på at rett før Matteus 4 og fristelsen, så kommer Matteus 3 og dåpen. Under dåpen av Jesus kan man høre en stemme fra himmelen som sier: Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede (Matt.3,17). Så når djevelen prøver seg og sier “er du Guds Sønn så…” så trenger ikke Jesus bevise det, han trenger ikke noe anerkjennelse fra Djevelen, for Jesus vet hvem han er – Han vet han er Guds Sønn. Det er klart det er store forskjeller mellom oss og Jesus, men i møte med fristelse så kan det ikke være noen bedre å lære av, ha som forbilde, enn han som selv led og ble fristet, som er prøvd i alt men uten synd. Om vi skulle fristes i kap.4, om vi er i en gråsone i kap.4, så kan vi bla tilbake til kap.3 der det er sort hvitt. Tilbake til kap.3 der vi har bekreftelsen på at vi er Guds barn.

…Jesus vet hvem han er – Han vet han er Guds Sønn…

Vi kan mange ganger savne skriften på veggen og forenklede svar på kompliserte situasjoner. Men saken er den at bibelen ikke er en magisk bok med enkle svar tilpasset enhver problemstilling i livet. Den er ikke en guidebok – den er en bok som leder oss nærmere guiden. Gud er mer interessert i å vise oss hvem han er, enn hvor vi skal. I møte med livet og alt det har å by på av fristelser og valg, så tror jeg vi i blant har godt av å gå noen kapitler tilbake til han som er, til det vi kan vite.

Foto: Nanagyei på Flickr

Legg igjen en kommentar

