Hvordan kan jeg utgjøre en forskjell?

Posted: 12/06/2013 by FIH in Uncategorized

Av:Sverre Bøe

Mother with children ashore on sunset

Noe av det aller flotteste ved å få jobbe på et sted som Fjellhaug er den oppfinnsomheten og entusiasmen som unge kristne viser: Hvordan kan vi nå flere mennesker med evangeliet?

Nye tiltak?

Noen synes de finner svarene når de leser i Bibelen. Andre har oppdaget noe viktig i andre land eller tradisjoner. Noen lager nye tiltak, enten blant sine venner, eller ute i asfaltjungelen eller på nettet. “Kjærlighet oppfinnsom gjør, Gud vil åpne deg en dør”, heter det i en klok gammel sang.

Vi lever bare én gang. Så blir spørsmålet: Hvordan kan jeg gjennom mitt liv utgjøre en forskjell?

Forklaringen fra en historiker

En kjent professor i kirkehistorie fortalte hvordan han gjennom sin forskning hadde lært seg til å lete etter viktige forklaringer på avgjørende vendepunkt eller gjennombrudd i kirkens historie. Han fant at de aller fleste viktige kvinner og menn hadde en mor og/eller en far som på en spesiell måte hadde formet deres tro.

Han sa rett ut: Om han skulle våge seg til å legge virkningen av alle gudstjenester, møter og skoler gjennom kirkens historie i den ene vektskåla og hjemmenes betydning i den andre, ville ganske sikkert hjemmenes betydning ha betydd mer for kirkens vekst enn alt det andre til sammen.

Gå hjem!

Som bibelleser møter jeg det igjen og igjen: Jesus bad nyfrelste og ny-helbredede om å gå hjem (!) og fortelle der hva Gud hadde gjort for dem. Og de første kristne møttes påfallende ofte i hjemmene hos hverandre. Der bad de sammen, de sang og de delte nattverden.

Jeg leste nylig i en stor og klok bok om Apostlenes Gjerninger hvor påfallende det er at hjemmene – ikke templet – var de første kristnes hovedarena. Gang etter gang leser vi om kvinner eller menn som ble frelst “med hele sitt/hennes hus”. Det står til og med flere ganger om at hele husstanden ble døpt.

En mors frustrasjoner

En travel mor klaget over at hun ikke rakk å gjøre noe for Jesus. All tid gikk hjemme med barn og hus. Hun rakk ikke å drive møter lenger. En eldre predikant gledet seg over å kunne forsikre henne om at hun neppe på noen annen måte kunne få bety så mye for Jesus som nettopp gjennom å lære sine egne barn Bibelen, bønnen og troens hverdagsliv.

To forbehold

Jeg må få ta minst to store forbehold i det jeg her har skrevet: Jesus vil inderlig gjerne frelse dem som ikke hører om ham hjemme. Da må vi som tror anstrenge oss for å nå dem. Og ikke minst har han befalt oss å nå ut over vår hjemmebane og gjøre alle folkeslag til hans disipler.

Men vår første hovedarena er hjemme.

Foto:MyTudot på Flickr

Advertisements
Kommentarer
  1. Englepappa sier:

    Dette var ei god påminning om vår viktige rolle som foreldre. Samtidig er det ein litt «skummel» tekst, for med muligheitene kjem også ansvaret… Det er litt lett å gløyme at den aller viktigaste jobben eg gjer, er som pappa heime.

    Takk for utfordrande tankar!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s