Omsorgsforskning

Posted: 05/09/2013 by FIH in Uncategorized

Av: Egil Sjaastad

4171143195_00c1c1d241_o

“Omsorgsforskning? Jaså? Det har jeg ikke hørt om.” Slik reagerte jeg første gangen. Men jeg skjønte snart poenget. Omsorgsforskning skal kvalitetssikre omsorgstjenestene i samfunnet.

Forskere skjelner mellom omsorgsfull holdning, omsorgsfull atferd og omsorgsarbeid. Motoren er den omsorgsfulle holdningen. Er den på plass, formes omsorgsfull adferd. Og da skapes motivasjonen for omsorgsarbeid.

Jeg fikk faktisk lyst til å melde meg på dette forskningsfeltet. Det tok meg bare fem minutter å “hente fram” momentene nedenfor. Jeg forsket videre via www.bibel.no og skrev inn noen søkeord. Dokumentasjonen var enorm. (Henvisningene nedenfor følger gangen videre i artikkelen.)

Hva var hovedtesen for min lille forskning? Svar: At kristendommen er verdens aller, aller viktigste inspirasjonskilde til omsorgsarbeid.

Ble den tesen bekreftet?

Se her:

I GT er hovedpersonen Gud selv. Hvordan er han?

Han er “rik på miskunn”. Han har et særlig øye for den som sliter med livet. Derfor kalles han “farløses far og enkers forsvarer”. Han ser folks nød, hører slavenes skrik og “kjenner deres smerte”. Han gir innflyttere en særlig oppmerksomhet, for de er ekstra sårbare. Ordet om å elske innvandrerne følges av det sterke utsagnet: “Jeg er Herren deres Gud”. Han “berger en fattig som roper”, og tåler ikke at svake undertrykkes eller at arminger blir hånet. Han dømmer harde hjerter og opprøres av religiøsitet som ikke lar seg bevege av dem som lider nød.

Farløses far og enkers forsvarer…

 

I NT er Jesus hovedpersonen.

Han så folks nød og fikk straks “inderlig medfølelse” med dem. Enkeltmennesker og grupper som led overlast eller bar på smerter, hadde daglig hans oppmerksomhet. Han satte de fattige i fokus, og krysset etniske grenser. Han lot aldri utstøttes “urenhet” hindre ham i omsorgen. Deres menneskeverd og rett til frelsen er nøyaktig lik de etablertes. Lignelsen om den barmhjertige samaritan er blitt paradigmet for all senere tenkning om hva omsorg er.

Da forsamlinger var dannet, ble omsorgsarbeid straks en del av virksomheten. Etniske konflikter måtte rykkes opp med roten og fattige kristne hjelpes. For “Gud gjør ikke forskjell på folk”. Enker og farløse – samtidens mest sårbare – skulle i særlig grad møte omsorg, og troende slaver ble sine eieres brødre og søstre i troen. Dermed var motivasjonen for å oppheve slaveriet som samfunnsordning lagt. Martin Luther Kings “dream” (fra 1963) om absolutt likeverd mellom sosiale grupper hadde bibelsk forankring.

Paulus satte standarden for misjonens holdning da han skrev: “Vi måtte bare huske på de fattige, og nettopp det har jeg lagt vinn på å gjøre.”

Vi må bare huske på de fattige…

 

Det siste har jeg selv sett gripende eksempler på, f.eks. blant gatebarn i Cochabamba. Misjonen har hatt både evigheten og tiden for øye. Den har vært preget av omsorgsfull holdning, omsorgsfull atferd og omsorgsarbeid.

Jeg får forske mer senere. Men jeg er allerede blitt stolt. På kristendommens vegne. (Selv om kirkehistorien viser at kirkeledere ikke alltid drakk av denne inspirasjonskilden.)

2 Mos 34:6; Sal 68:6; 2 Mos 3:7; Sal 94.6; 3 Mos 19:34; Sal 72:12; Ordspr 14:31; 17:5; Jer 7:3-7; Matt 9:35; Luk 11: 41; 12:33; Joh 4; Matt 8:3-4; Luk 10:25-37; Apg 6:4; 2 Kor 8-9; Jak 1:29; Filemons brev; Gal 2:10

Foto: Helge V. Keitel på Flicr

Legg igjen en kommentar

