NÅDEGAVENES FORUTSETNING

Posted: 01/10/2013 by FIH in Uncategorized

Av: Arne Helge Teigen

Nådegavens forutsetning - AHT

“Kristi vitnesbyrd er blitt grunnfestet i dere, slik at dere ikke mangler noen nådegave”. 1. Kor 1. 5 – 7

Ordet nådegave er oversatt av det greske ordet karisma. Denne oversettelsen er ikke helt dekkende for det greske ordet som ligger til grunn. I tillegg til å bety nådegave betyr karisma nemlig også nådevirkning. Legger vi vekten på denne siste betydningen av dette ordet, forstår vi at nådegavene er virkninger av at et menneske står under innflytelse av Guds nåde. Dette gjelder alle nådegaver, for eksempel det å være forkynner, å være hyrde, og nådegaven til å hjelpe mennesker. Nådegavene er nådevirkninger som fører til forskjellig slags åndelig utrustning til å tjene Gud og mennesker.

…nådegavene er virkninger av at et menneske står under innflytelse av Guds nåde…

Når dette er sagt vil mange spørre hva den nåden består i som skaper nådegavene. Flere vil tenke at det dreier seg om en slags nådekraft som Gud gir en tid etter at en er blitt en kristen. Noen har ment at det dreier seg om en ny velsignelse som ikke alle får del i, fordi de ikke åpner seg for den. Noen taler i den forbindelse om såkalt dåp i Ånden. Andre om en bestemt opplevelse der en på en spesiell måte blir fylt av Ånden. Som regel sies det at utrustning med nådegaver forutsetter denne opplevelsen, og kommer sammen med den. De som tenker i disse baner er gjerne opptatt av hva man må gjøre for å oppleve nådekraften. Flere kan samtidig fortelle at de har kommet inn i strev og jag i sitt forsøk på å få en slik opplevelse og at dette har ført til at kristenlivet deres har tørket inn. 

Til de som sliter med slikt som dette, vil jeg si at det ikke er riktig at nådegavene er avhengig av en bestemt åndelig opplevelse. Det forstår vi når vi ser nærmere på hva Bibelen lærer om den nåde som skaper nådegavene i den teksten vi har sitert ovenfor. Paulus skriver at nådegavene kommer som en følge av at de troende får høre evangeliet om Jesus Kristus slik at de blir «grunnfestet» i det. «Kristi vitnesbyrd er blitt grunnfestet i dere, slik at dere ikke mangler noen nådegave», skriver Paulus.

…nådegavene kommer som en følge av at de troende får høre evangeliet om Jesus Kristus slik at de blir «grunnfestet» i det…

Siden Guds ord taler slik, kan du stole på at Gud gir deg den utrustningen du trenger for å tjene ham. Det skjer ved at du leser og hører Bibelens budskap om Jesus Kristus. Vi trenger ordet om Jesus, ikke bare for å bli frelst, men også for å få den utrustning vi må ha for å kunne tjene ham. Forkynnelse som viser bredden og dybden i Jesu frelsesverk er grunnleggende for alt som skjer i den kristne forsamling, også når det gjelder utrustning til tjeneste.

Foto: Gayle Nicholson på Flickr

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s