NÅDELØS FORKYNNELSE?

Posted: 15/10/2013 by FIH in Bibel, teologi
Tags: , ,

Av: Arne Helge Teigen

Nådeløs forkynnelse

Av og til er det diskusjon om hvilken plass budskapet om Jesu forsoning skal ha i forkynnelsen. På den ene side hevder noen at det legges for stor vekt på forkynnelse om Jesu kors. Hele Guds råd må forkynnes, sier de, og da må også andre temaer trekkes frem. Andre hevder at det legges for lite vekt på forkynnelsen om Jesus og hans frelsesverk. Hvordan skal vi tenke om dette?

Først må vi ha helt klart for oss at forkynnelsen skal være et nådemiddel. Den må være slik at Gud kan bruke den som et redskap som formidler Jesu nåde til oss. Før vi tar stilling til forkynnelsens innhold, må vi derfor spørre hva som skal til for at forkynnelse kan fungere som et nådemiddel. Svaret er klart. Det er læren om Jesu stedfortredende soningsdød, som gjør forkynnelsen til et nådemiddel.

Forkynnelsen skal være et nådemiddel

Forkynnelse som ikke gir plass til forsoningens budskap kan ikke fungere som nådemiddel, eller regnes som forkynnelse i bibelsk betydning. Forkynnelsen kan bare være Guds kraft til frelse i kraft av korsets budskap. 1. Kor 1: 12-24, og 2: 2-5. Derfor må forsoningens budskap alltid få plass i forkynnelsen.

Samtidig er det klart at forkynnelsen også må være slik at helheten i Guds ord kommer frem. Spørsmålet er så hvordan forskjellige temaer kan belyses, uten at forkynnelsen opphører å være nådemiddel? La meg svare med noen korte spørsmål og svar.

Hvordan virker forkynnelse om synd, dersom man tier om Jesus død for våre synder? Slik forkynnelse kan tale alvorlig, både om Guds hellighet, og Guds dom. Men – den gir ikke noe form for håp, frelse eller nytt liv. Den blir bokstavelig talt en nådeløs forkynnelse.

Hvordan virker forkynnelse om synd, dersom man tier om Jesus død for våre synder?

Hva fører forkynnelse om gode gjerninger til, dersom den ikke forankres i Jesu frelse? Slik forkynnelse formidler ingen kraft til å leve for Jesus. I stedet tapper den for kraft, og fører mennesker bort fra Jesus. Slik er det, fordi den er nådeløs.

Hvordan blir forkynnelse om dåp og nattverd som ikke knyttes opp til Jesus og hans frelse? Hvordan kan man tale rett om forhold mellom mennesker i og utenfor menigheten dersom alt som sies i den forbindelse ikke forkynnes sammen med nåden, eller bestemmes av nåden?

Bibelens tale om forskjellige temaer følger et bestemt mønster. Alt knyttes til læren om Jesus Kristus, og hans død for våre synder. Vi trenger stadig å studere Bibelen nøye, for å se og forstå denne sammenhengen mellom Jesu frelse og alt annet vi trenger å vite som kristne.

Forkynnelse uten Jesus og kors, fører til to alvorlige avsporinger.

Enten til en nådeløs forkynnelse, eller til forkynnelse om nåde, som det ikke gis dekning for i Jesu blod.

Forkynnelse uten Jesus og kors, fører til to alvorlige avsporinger

Var dette av interesse så kan du lese mer her:

Foto: More Good Foundation på Flickr

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s