Gjestfrihet

Posted: 28/10/2013 by FIH in Uncategorized

Av Robert Lilleaasen

Gjestfrihet - Lilleaasen

Den siste tiden har jeg nytt godt av andres gjestfrihet og det har fått meg til å tenke på nettopp det, gjestfrihet. Det har ikke vært spesielt dype tanker, men jeg har tenkt at noen er gjestfrie, mens andre ikke er det. Jeg har tenkt at noen er gode på det, mens andre er mindre gode på det – men at alle kan det, hvis de vil. Med utgangspunkt i disse ganske så overfladiske tankene har jeg tenkt litt på tre små spørsmål om gjestfrihet.

Noen er gjestfrie – andre ikke

For det første har jeg tenkt på hva det vil si å være gjestfri? Hvordan ser egentlig gjestfrihet ut? Det kan sikkert komme i mange former og fasonger, men for meg har et skilt utenfor en kirke jeg har gått forbi ett par ganger blitt en god påminnelse på hvordan gjestfrihet kan se ut. På skiltet står det “visitors expected” (besøkende er forventet). Hvordan denne menigheten faktisk tar imot sine gjester vet jeg lite om, men jeg liker skiltet, mottoet. Det er ikke bare slik at gjester er greit, at det er fint eller kan håndteres, men det er faktisk forventet. En menighet som er der fordi det finnes noen på utsiden som trenger en menighet. Gjestfrihet er å forvente gjester, og møte de som kommer slik at de ikke føler de forstyrrer eller kommer på et dårlig tidspunkt. Gjestfrihet er å gjøre de som aldri vil kunne betale tilbake eller gjengjelde tjenesten til våre hedersgjester.

Hvordan ser gjestfrihet ut?

Det andre spørsmålet jeg har tenkte en del på er hvilke grunner vi måtte ha for ikke å være gjestfrie? Jeg tror det finnes grunner som oppleves som både rimelige og gode for ikke å være spesielt gjestfrie. Jeg tror ikke det er slik at noen mennesker har bestemt seg for å være lite gjestfrie, at noen har satt av noen dager i uka til ikke å være gjestfrie. Derimot tror jeg at man veier for og i mot og i blant ser seg nødt til å prioritere det ene eller andre over gjestfrihet.

Grunner for ikke å være gjesfrie?

Dette har ledet meg til mitt tredje og siste spørsmål. Hva er det vi beskytter når vi ikke er gjestfrie? Så langt jeg kan forstå gir det mening å stille dette spørsmålet enten vi snakker om nasjonal, kirkelig eller privat gjestfrihet. Hva er det vi som nasjon beskytter når vi har restriksjoner på vår gjestfrihet? Hva er det vi beskytter når vi i menigheten ikke ønsker påvirkning fra den ene eller andre kanten? Hva er det vi beskytter? Hva er denne “skatten”, som selv en god ting som gjestfrihet må beskyttes mot?

Hvor er denne skatten?

Legg igjen en kommentar

