Bibelen og korset

Posted: 23/01/2014 by FIH in Uncategorized

Av: Arne Helge Teigen

Conley Family Bible - bw close up

Dersom vi leser Bibelen med oppmerksomhet, ser vi snart at den er annerledes enn alle andre bøker. Den er spesiell, blant annet fordi det ikke finnes grenser for hva den kan si oss noe om. For eksempel forteller Bibelen oss om hvordan Himmel og jord ble til, og den gir oss forklaring på hvorfor det er synd og ondskap i verden. Den taler om fortid og fremtid, og den kan tale om enkeltmennesker på en slik måte at deres tanker og indre liv blottlegges.

Bibelen er annerledes enn alle andre bøker

Dette viser at Bibelen handler om forhold som sprenger de grenser for kunnskap som vi mennesker er bundet av. Når vi leser den, tvinges vi derfor til å ta stilling til den. Da står vi i virkeligheten overfor to muligheter. Enten må vi anse Bibelen for å være en bok som viser hvordan mennesker i fjern fortid har tenkt – eller diktet – om Gud, historien, skapelsen og mennesket. Eller – vi kan gi opp slike gjetningsforsøk, og akseptere Bibelen for hva den selv gir seg ut for å være, nemlig Guds ord.

Et grunnleggende skriftord som viser oss hva Bibelen er, finner vi i 2. Tim. 3.16. Her står det at »hele Skriften er inspirert av Gud.» At Skriften er inspirert av Gud, betyr at Gud har gjennomtrengt Bibelen med sin Ånd og sin personlighet. Grunnen til at Bibelen gir oss informasjon om forhold som vi mennesker ikke er i stand til å skaffe oss kunnskap om, er nettopp at den er inspirert av Gud. Gjennom Bibelen taler Gud til oss, ikke bare om historiske hendelser, men også om seg selv og om Himmelen. Den viser oss hvordan Gud tenker om oss.

Hele Skriften er inspirert av Gud

Å akseptere dette er særlig viktig med tanke på å forstå Bibelens lære om Jesus og hans død på korset. I følge den historien Bibelen forteller døde Jesus Kristus på et kors. Dette er nesten ikke nødvendig å si, for det er jo sentrum i Bibelens budskap. At det virkelig skjedde, bekreftes av andre historiske verker fra oldtiden. Men – Bibelen taler ikke bare om dette som var synlig for menneskers øyne i en bestemt historisk situasjon. Den taler også om noe som samtidig skjedde i Guds Himmel. Da Jesus døde på korset. skjedde noe i Himmelen som ville vært helt skjult for oss mennesker, dersom Gud ikke hadde talt til oss om det. Noe skjedde i Guds Himmel da Jesus døde. Da bar Jesus, Guds Sønn seg selv frem som et offer for verdens synd. Han gjorde opp for alt jeg skylder Gud med sin død og sitt blod. Heb 9. 12.

Bibelen taler ikke bare om det som var synlig i menneskers øyne

Hvorfor tror jeg dette? Jo – fordi Bibelen er Guds inspirerte ord som sier meg sannheten om Jesus. Den taler ikke bare om den «historiske Jesus», men også om Himmelens Jesus.

Foto: kicki22 på flickr.com

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s