De to utgangene på livet

Posted: 30/01/2014 by FIH in Uncategorized

Av: Sverre Bøe

piler_flickr_jjmustang_77_full

Frelsen handler om at Jesus ble menneske og lot seg drepe for å sone våre synder. Det var ingen annen råd, bare slik kunne vi reddes.

Mange ganger har jeg sagt til meg selv: Tenk om alle til slutt hadde blitt frelst! Hadde ikke det vært en flott tanke? Så vondt det gjør å tenke på de mange som ikke er frelst!

Nå sier Bibelen på mange steder og på mange måter at det ikke skal gå slik at alle blir frelst til slutt. Lignelsen om den store dommen som Jesus fortalte slutter med at noen blir frelst, andre går fortapt (Matt 25,31-46). Ikke alle har navnet sitt skrevet i "livets bok" (Joh Åp 20,11-15). De blir for alltid plassert "utenfor" Det nye Jerusalem (Joh Åp 22,15).

Men om det likevel hadde vært slik at Gud til slutt får alle til å ombestemme seg – hva ville det gjøre med troen vår? Er du klar for et tanke-eksperiment?

Hvis alle til slutt blir frelst, ville det bety at våre valg likevel ikke betydde noen ting

Gud manipulerer ingen

Hvis virkelig Gud til slutt skulle sørge for at alle ville ombestemme seg – hvilken Gud ville vi da ha? Her har han gjennom hele bibelhistorien vist seg som en rettferdig Gud som gjør hva han lover. Og han har mange steder og på mange måter sagt at han har gitt oss valget. Skulle han så til slutt likevel overkjøre våre valg, fordi det var dumme valg eller fordi konsekvensene ville være så fryktelige?

Gud respekterer et nei

Da Gud skapte mennesket, skapte han oss i sitt bilde. Til forskjell fra dyrene, som handler etter instinkter, har han gitt oss valgets mulighet.

Hvis alle til slutt blir frelst, ville det bety at våre valg likevel ikke betydde noen ting. For i livets største spørsmål ville han da overkjøre våre valg. Hele synet på hva et menneske er ville da bli forandret.

Gud ville bli en manipulerende Gud, mennesket ville bli en slags robot

Frelsen er en virkelig redning

Frelsen handler om at Jesus ble menneske og lot seg drepe for å sone våre synder. Det var ingen annen råd, bare slik kunne vi reddes fra vår synd og fra Guds vrede. Frelsen blir vår når vi tar imot denne gaven. Hvis nå likevel alle skulle bli frelst, var da hele Jesu frelsesverk unødvendig? Eller er frelsen ikke en gave den enkelte får ta imot frivillig?

Troens største paradoks

Altså ville både bildet av Gud, mennesket og frelsen bli helt forandret om virkelig alle til slutt blir frelst. Gud ville bli en manipulerende Gud, mennesket ville bli en slags robot eller en skapning som likevel ikke kunne gjøre selvstendige valg. Og Jesu frelse ville vært unødvendig, eller den ville bli påtvunget alle. Men først og fremst er tanken på at alle til slutt blir frelst i strid med en mengde bibelord. Det avgjør saken.

Når Paulus har drøftet denne såre tanken om dommen og fortapelsen sier han: "Fordi vi kjenner frykten for Herren søker vi å vinne mennesker", (2 Kor 5,11). Både frykten og kjærligheten drev ham til misjon: "For Kristi kjærlighet tvinger oss", (2 Kor 5,14).

Ill.foto: jjMustang_77 @ flickr

Advertisements
Kommentarer
  1. Ragnar sier:

    Takk for dine refleksjoner rundt dette viktige tema, Sverre.
    «At alle til slutt hadde blitt frelst» er nok den rådende oppfatningen blant vantro såvel som troende i dag. Jeg jobber en del med begravelser og hører minnetaler av familie og pårørende som helt oppriktig lever i den tro at de skal møtes igjen, og at den avdøde har det mye bedre der hvor han/hun er nå – uansett hvordan vedkommende stilte seg til Gud i sitt jordiske liv. Til og med prester lærer og forkynner dette. Himmel, gjensyn og salighet blir forkynt åpent også i de tilfeller der avdøde mennesker åpenbart var motstandere av evangeliet.
    Og ikke bare leser vi om å bli stående utenfor. Bibelen skildrer dette utenfor med evig ild og evig pine. De som ikke står oppskrevet i Livets bok, blir kastet i ildsjøen (Åp. 20). Det er så det grøsser nedover ryggen på meg..
    Og sammenholder vi Matt. 25, 41 med Åp. 20, 10 kan det virke som at menneskene som Jesus viser bort fra seg har sin plass i den evige ild som er beredt djevelen og hans engler. Og det er et sted hvor de skal pines dag og natt i all evighet. I den ild som aldri slukkes (Mark. 9). Vi leser også om gråt og tenners gnidsel (f.eks. Matt. 13, 50). Fortapelsen og den evige ild er et gjennomgående tema i NT, der det er tydelig at «hvert tre som ikke bærer frukt skal hugges ned og kastes på ilden» (Matt. 3, 10). «Og røken av deres pine stiger opp i all evighet, og de har ikke hvile dag eller natt de som tilber dyret og dets bilde og hver den som tar dets navns merke» (Åp. 14, 11).
    Dette er grufulle og dødsalvorlige ting! Hvordan kan vi tie?
    Det er tydelig at Gud med de veldigste ord advarer oss om dom, død og evig pine. Men advarer vi hverandre? Våger vi å holde fram dette i forkynnelse og sjelesorg? Å la være er alvorlig det også. For da holder vi ikke fram hele sannheten, og med det blir vi selv villedere.
    Dette er ingen takknemlig oppgave å stå i, men det må forkynnes. Mer enn noen gang. Fordi folk er villedet og forført. De har en allmennreligiøs gudfadertro der de forestiller seg en gud som til sist tar alle inn til seg.
    Dette tema er så klart svært anfektende for alle mennesker. Hvordan kan Gud dømme et menneske til evig pine til tross for de misgjerninger han/hun rakk å utføre i sitt korte jordeliv? Hvor er rettferdighetssansen i det? Jeg vet ikke. Og jeg kjemper fortsatt med det svært ofte. .
    Noen forklarer disse ting med at de må forstås billedlig. Andre igjen snakker om en utslettelse og tilintetgjørelse. Men ingen av disse ting kan jeg se at stemmer overens med Guds Ord.
    Min trøst i det uforståelige er at Gud åpenbarer seg som en rettferdig Gud. Hans dommer er rettferdige. «Hvor uransakelige hans dommer er, og hvor usporlige hans veier», sier Paulus. Så gjelder det å sette sin lit til dét og ikke til at alt skal gå opp i vår begrensede, mennesklige forstand.
    Hevnen hører Herren til. Han skal gjengjelde.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s