Bibelglede i mars

Posted: 15/03/2014 by FIH in Uncategorized
Tags: , , ,

Av: Egil Sjaastad

Bibelglede i mars

Aksjonen «Bibelglede i mars» inspirerte meg. For min del bestemte jeg meg for å lese Romerbrevet. Lese det i sammenheng. Lese det grundig. Lese det med ettertanke. Lese det under bønn.

Jeg er ikke den første som gjør det.

Augustin lå engang fortvilet og gråt under et fikentre. Da hørte han en barnerøst synge: «Ta og les! Ta og les!»

Han leste de første ordene han kom over. Ord fra Romerbrevet. Fra da av fikk livet hans en ny retning. (Se Bekjennelser, 8. bok, kap. 12.)

Luther hadde i årevis strevd med å bli sikker på om han virkelig var frelst. Det rystende alvoret, bl.a. i Romerbrevet 1:18-3:20, skremte han. Han leste om Guds dom over avgudsdyrkelse og seksuelt samliv utenom ekteskapet mellom mann og kvinne. Ytre sett hadde han sitt på det tørre. Men apostelen stanset ikke der. Luther leste om vår syndige natur, kjødet. Han kjente seg avslørt. Absolutt alle er vi – i oss selv – fortapte syndere (Rom 1:18-3:20 og kap.7). Hva så?

En gang satt han oppe i et tårn. Han leste Romerbrevet. Da fikk han plutselig lys over hele Bibelen. Han så at Guds rettferdighet i Rom 1:17 er den rettferdigheten Gud gir meg, ikke den jeg selv makter å få til. Gjennom Jesus rekker han den til meg og gjør at jeg kan bestå når han skal dømme verden. For en bibelglede!

Under en delestund på en weekend i vinter sto det fram to eldre menn. Den ene uttrykte seg omtrent slik: «Jeg har vendt tilbake til Romerbrevet igjen. Det er så godt å lese at jeg som er en synder i meg selv, kan være ren for Gud og ha hans Ånd.»

Den andre sa: «Du nevnte Romerbrevet. Jeg husker hvor stort det ble for meg da det gikk opp for meg at Kristus døde for oss mens vi enda var syndere» Så leste han Rom 5:8 og satte seg.

Etter delestunden gikk jeg og nynnet på en gammel åndelig vise om Romerbrevet. Der sammenlignes Rom 8 med en gate.

«I Romerbrevet 8 jeg bor på nr. en.

Jeg bodde der som liten, nå bor jeg der igjen.»

«Leiligheten» i Rom 8:1 er en trygg bolig. Se her: «Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus.» Snakk om bibelglede!

Også oppmuntringene er mange. Vi er døpt til Kristus og innviet til et liv i hans tjeneste (Rom 6). Store ting!

Bibelglede i mars?

Ja. Paulus omtaler sin reise til Rom på denne måten: «Og jeg vet at når jeg kommer til dere, vil jeg komme med en rikdom av Kristi velsignelse» (Rom 15:29). Nå i mars 2014 kommer han «reisende» til deg. Med velsignelse.

Foto: arkiv

Legg igjen en kommentar

