Det jeg skrev, det skrev jeg!

Posted: 17/04/2014 by FIH in Uncategorized
Tags: , ,

Av: Egil Sjaastad

Jesus fra nasare, jødenes konge

Hva har Jesu kors og mitt hjerte felles?  Svar: Innskriften. Slik tenkte salmedikteren Kingo.

Han hadde skrevet 13 vers. Noen vers til, og han hadde en pasjonssalme på plass! En langfredagssalme. Foran ham på bordet lå Johannesevangeliet oppslått. Nå var han kommet til innskriften på korset. Jesus fra Nasaret, jødenes konge. Pilatus-skikkelsen må ha trådt fram for salmedikteren. Pilatus, romeren som ikke ga seg! Det skulle stå der. Ingen kunne få stoppe ham! Han hadde gitt etter for kravet deres om korsfestelse. Nå ville han ikke gi etter for kravet om å endre innskriften. «Det jeg skrev, det skrev jeg!»

Jesus fra Nasaret, jødenes konge

Kingo lar v. 14 skildre denne situasjonen. Rådsherrene fikk ikke rikket ham en tomme. Rasende sto de der og så innskriften. Den korsfestede skulle bære kongetittelen – med ære!

Så må Kingo ha tatt en pause. En meditasjonspause. Den korsfestede er jo min frelser! Innskriften på korset skulle jo gi uttrykk for min bekjennelse. Jeg vil ikke som fariseerne håne ham. Jeg vil gjøre ham til min konge. Jesus, nå får du selv skrive innskriften. I mitt hjerte. Jeg vil at mitt hjerte skal ha dette fellers med ditt kors: At du ikke bare erklæres som konge og Gud rent generelt. Nei, du skal få være min konge og min Gud. Jesus, jeg vil ikke at verken medgang eller motgang skal få utslette den innskriften fra hjertet.

Du skal være min konge og min Gud

Dermed tok han fjærpennen og skrev et av kristenhetens inderligste bønnevers. Skriv deg Jesus på mitt hjerte. Selv visste han ikke da – i 1689 – at dette verset kom til å stå i en særstilling.

Skriv deg, Jesus, på mitt hjerte,

du min konge og min Gud,

at ei lyst, ei heller smerte

deg formår å slette ut.

Denne innskrift på meg sett:

Jesus ifra Nasaret,

den korsfestede, min ære

og min salighet skal være.

Av pasjonssalmens 29 vers er det bare dette som har overlevd. Hans Nielsen Hauge forteller at han i 9-12-årsalderen, 100 år etter at Kingo skrev det, brukte å be dette verset hver kveld før han sovnet. For, sier han, når jeg gjorde denne bønn til Gud før jeg sovnet, fant jeg ro.

Skriv deg Jesus på mitt hjerte

Kjære leser: Nå i påska kan du og jeg gjøre som Hans Nielsen Hauge: Sørge for at verset lever videre. I vårt eget bønneliv og i vår fellessang.

Foto: Vinoth Chandar på Flickr

Kommentarer
  1. Silje sier:

    Jeg elsker denne salmen. Det er en sannhet med små modifikasjoner at dette er det eneste verset som har overlevd; i Landstad Salmebog står ett vers til og det kommer før «Skriv deg..», et vers som forsterker det allerede kjente verset:

    1) På hans kors Pilatus skriver
    «Jesus, jødekonge» klart
    Dette ord til anke bliver
    som til denne dag har vart
    Deg i hu (husker du) hvem sa det så;
    «Det jeg skrevet har skal stå»?
    Jesus skal korsfestet bære
    kongenavn og dét med ære!

    2) Skriv deg Jesus på MITT hjerte…

Legg igjen en kommentar

