Brennende tørst

Posted: 16/09/2014 by FIH in Uncategorized

Av: Egil Sjaastad

15041714365_551076002f_k

Vi er på besøk i fjellandet Armenia. Sola steker, det er minst 35 grader. Verten vår har kjørt oss ut til noen unike steder i et ørkenområde. Han forteller om spennende hendelser i Armenias historie.

Etter hvert blir jeg mindre og mindre interessert. For jeg er blitt så tørst. Ja, akkurat nå lærer jeg visst hva det vil si å være brennende tørst. Munnen er tørr, hele kroppen er som en lengsel etter vann.

Plutselig ser vi vann sprute opp fra en drikkefontene. Rent vann, sier verten vår. Friskt vann. Bare drikk. Jeg bøyer meg over vannet og drikker. Halvhøyt mumler jeg uttrykk fra gammel bibelsk språkføring: Herlig, liflig, vidunderlig!

Plutselig ser vi vann sprute opp fra en drikkefontene

Om kvelden sitter jeg og prater med vertens 18-årige datter, Satenik. Som resten av familien tilhører hun en vekkelsesbevegelse innen den armenske kirken. Jeg ber henne gi meg et bibelord å skrive en andakt over. «Salme 42», sier hun. «Verset om hjorten som lengter etter vann. Det betyr så mye for meg.»

Men noen enkle ord på Armenia-engelsk gir hun uttrykk for hva hun tenker på: En inderlig lengsel etter å høre Guds ord, etter å være sammen med andre kristne, synge kristne sanger, be til Gud og tilbe ham. Jeg slår opp i salmen og leser: «Som en hjort skriker etter rinnende bekker, så skriker min sjel etter deg, Gud! Min sjel tørster Gud, etter den levende Gud» (Salme 42:2).

Så forteller hun om hvordan det er å være alene kristen i klassen på universitetet. Om hvor forskjellig hun tenker om stort og smått, viktig og uviktig i forhold til de andre. Om det som er blitt viktigere enn alt for henne. Jesus og livet med ham. Hos ham er det levende vannet som slokker tørsten, sier hun. Jesus elsker meg. Han døde for meg. Han er alltid nær meg. Jeg erfarer det.

Etter sengetid blir jeg liggende lenge og gruble: Tørsten skildrer faktisk et sunt kristenliv. Vi lever i ‘verdens ørken’. Der finnes det ingen ting som kan tilfredsstille vårt dypeste behov. Men drikkefontenen er Herren selv. Han og hans ord er vår ‘lodd og del’. Han er vår tilflukt, vårt vern, vår glede, vår trøst. Den brennende tørsten er lengselen etter å eie det fortrolige fellesskapet med ham og med medkristne. Jesus selv er det levende vannet. I ham har jeg liv i dødens verden.

Drikkefontenen er Herren selv

Satenik og hennes bibelord ble en tankevekker. Hva med våre kristenmiljøer hjemme i Norge? Hva med meg? Hvor er tørsten etter det levende vannet? Har velstand og status, karriere og underholdning blitt de brønnene vi drikker av? Er ‘hjortens skrik etter den levende Gud’ stilnet? Er bønnelivet uten ‘nød’?

Armenske vekkelseskristne har visst noe å minne meg om.

 

Foto: Paolo Sarteschi på Flickr

Kommentarer
  1. Hi I am so happy I found your webpage, I really found you by
    accident, while I was browsing on Yahoo for something else,
    Regardless I am here now and would just like to say thank
    you for a remarkable post and a all round entertaining blog (I
    also love the theme/design), I don’t have time to go
    through it all at the moment but I have bookmarked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the
    excellent work.

  2. Ingar sier:

    Takk for en nydelig beskrivelse og kobling til Salm. 42,2. Jeg følger deg i de tankene du gjør mot vårt eget kristenliv. Der har Salm. 73, 25b talt mye til meg: «Når jeg er hos deg, har jeg ikke glede i noe på jorden». Det har med vårt avhengighetsforhold til Herren å gjøre. Et bønne- og kristenliv som springer ut fra hjertets lengsel, tørst og nød har en virkning vi ikke kjenner rekkevidden av!

Legg igjen en kommentar

