Poesiens kraft

Posted: 30/11/2014 by FIH in Uncategorized

Av: Egil Sjaastad

blogg - poesiens kraftNylig hørte jeg et opptak fra stort kristent ungdomsmøte. Det var ingen konsert, derfor slo meg hvor stor del av møtet som likevel var preget av poesi og musikk! Solosang og allsang tok forsamlingen med inn i tilbedelsen. Enkelte formuleringer ble gjentatt flere ganger. Rytme og rim og melodi var vinger som bar budskapet inn i hjertelivet. Samtidig bar de samme vingene budskapet fra hjertene og fram for Guds ansikt.

For mange var tekstene allerede festet til hukommelsen på forhånd. De kunne dem utenat.

Rytme og rim og melodi var vinger som bar budskapet inn i hjertelivet

Vil dere vite hva jeg tenkte? At musikken var bråkete? Kanskje. Men min første tanke var: For en ressurs i trosopplæringen!

Den samme poesien som hjelper oss i vårt felles bønneliv, gir også en innføring i troslæren. Sentrale formuleringer og setninger borer seg inn, ofte noen hakk dypere enn undervisning fra kateter og prekestol. De former våre forestillinger om hva kristendom er.

Sist søndag var jeg på gudstjeneste. Til sammen sang vi seks salmer. Alle satt med salmebøkene mellom hendene. Her var poesi i gammel og ny språkdrakt. Noen vers var ren sjelesorg. Ikke alle forsto alt. Men likevel: Det skjedde en sterk, effektiv og varm innlæring av kristne sannheter – gjennom det bønnelivet sangene og salmene tok oss med inn i. Og poesien var plogspiss i denne innlæringen.

Dette visste Luther. Derfor skrev han salmer. De var ment å være «en bibel for de umyndige, ja, også for de lærde», skrev han. Reformasjonens teologi nådde dypere inn og videre ut gjennom salmene hans enn ved alle hans øvrige skrifter til sammen!

Luthers salmer var ment å være en bibel for de umyndige og for de lærde

150 år senere skjedde det samme i Nord-Norge. Da skrev Petter Dass 48 såkalte katekismedikt til kjente salmemelodier og folketoner. Friskt og folkelig gjennomgikk han de viktigste delene av vår kristne tro – ved å bruke poesi. Han kjente poesiens kraft. Han visste at disse diktene kunne bli lært utenat. Slik drev han kristendomsundervisning både for samtiden og ettertiden. Og han nådde tusener i hele landet, ja, til og med i Danmark. Folk han aldri hadde sett, ble gjennom poesien hans tatt med inn i troens verden. De fikk både innlært, utdypet og korrigert forestillinger de på forhånd hadde om hva kristendom er. Og det de lærte utenat, fulgte dem like til dødsleiet.

Nå kommer jeg til

Sangene må ha sin plass innen en klar bibelsk referanseramme og totalt sett være med på å tegne ut denne referanserammen

mitt siste poeng: Siden det er slik, er det dobbelt viktig å være bevisst på innholdet i den poesien vi lærer inn når vi synger. At sangene må treffe målgruppen rent musikalsk, er derfor bare ett kriterium på et vellykket utvalg. Sangene må ha sin plass innen en klar bibelsk referanseramme og totalt sett være med på å tegne ut denne referanserammen. Her har ungdomsledere og møteledere et stort ansvar, – faktisk like stort som predikantenes. Ved utvalget av sanger kan andres øyne bli åpnet for Guds evige råd til frelse. Slitesterk poesi har stor kraft. Den gir store muligheter. Lykke til.

Advertisements
Kommentarer
  1. Englepappa sier:

    Takk for denne refleksjonen! Eg trur ganske mange møteleiarar ikkje alltid tenkjer over kor viktig nettopp songtekstane er for heilskapen i møtet, og at for mange av oss er det nettopp poesien som når djupast inn i hjartet!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s