I møte med muslimer

Posted: 22/01/2015 by FIH in Uncategorized

Av: Rune Mjølhus, misjonær og tidligere FiH-student.

4162021447_7aaae53339_o

Nesten daglig møter jeg muslimer. Det er en del av bildet her i Kenya. Det er en endring i møtene. Jeg aner en forandring.

I Norge ser jeg stadig at en diskuterer i aviser og på nett om Islams sanne ansikt. Jeg får reaksjoner fra folk når jeg forsøker å tone dette ned, og å få en forsonende tone mellom oss. Ikke en konfronterende. Sinte innlegg og mailer som mener at jeg går islams tjeneste med å tone ned dets sanne ansikt.

Vi kan gå inn på skarpskodd teologi i både ett og hint og begynne diskusjoner både om det ene og det andre, om sharia og jihad osv. Men sannheten er vel at de fleste rett og slett ikke er der. Mange muslimer er ikke inne i alle irrgangene, og de er ikke ekstremister. De tenker ikke som islamistiske grupper tenker. De er som oss, sårbare mennesker, og ønsker å ha fredelige forhold til annerledes troende. 

Sannheten er vel at de fleste ikke er der…

Missiologi tilsier også at vi må holde diskusjonen og møte med mennesker på et plan som er relevant. Vi bommer på målet om vi skal gruse over alle som om de var helt på høyden med en hvilken som helst læremester eller professor i faget. I beste fall får du bare styrket ditt ego da, men har du oppnådd kontakt?

Tendensen jeg ser her i Kenya, er at det er stadig mere frykt i møter mellom muslimer og kristne. Stadig flere muslimer er redde for å bli tatt for å støtte de grusomme og umenneskelige massakrene vi har sett i Nord-Øst Kenya utført av Al Shabab. Da angrepene mot Charlie Hebdo i Paris kom opp i mediene, ble det enda mere spent. Ville jeg nå reagere sterkere mot dem? Sannheten er at de fleste jeg snakker med, slett ikke assosierer seg med ekstremistene innen Islam. De er like fortvilet over det som skjer som du og jeg. De ønsker ikke å bli kjempet for av ekstremister, de vil leve i fred og fordragelighet med kristne naboer.

De er like fortvilet over det som skjer…

Så kan vi argumentere med at det ikke vil føre til noe, og jeg vil på det sterkeste si at det er rett og slett feil. Det er gjennom vennskap at vi kan ha gode samtaler. Det er i tillit og respekt for hverandre, at vi kan se på hva som virkelig betyr noe for oss.

Som kristne har vi totalt mislykkes idet vi setter opp en isfront på bakgrunn av at ekstremistene har uttalt og uttrykt seg på vegne av majoriteten av muslimene. Jeg er glad for at det finnes skarpskodde teologer, men jeg er også klar på at det ikke er de jeg har min daglige omgang med. Det er mannen i gata det…

Bilde: Ronn aka "Blue" Aldaman på Flickr

Kommentarer
  1. Englepappa sier:

    Eit viktig perspektiv! Eg kjenner også ein del muslimar her i Noreg, og ingen av dei deler ekstremistane sine synspunkt. Ein kamerat frå Somalia flykta frå landet og søkte tilflukt i Noreg nettopp for å komme unna ekstremistane. Det er viktig å ikkje setje alle muslimar i same bås. Som kristen ville eg heller ikkje likt om folk tenkte at eg tenkjer likt som korsfararane gjorde, eller at ekstremistane som er villig til å drepe legar i anti-abortkampen, kjempar min kamp.

Legg igjen en kommentar

