Kristen religionslærer på videregående

Posted: 10/02/2015 by FIH in Uncategorized

Blogginnlegg RLE lærer

Å være kristen lærer og undervise i religion ved en videregående skole – hvordan arter det seg? Vi har spurt en tidligere FIH-student som arbeider et sted i landet der det er svært lite kristen virksomhet. Her er noe av det vedkommende svarte:

Kolleger

Å være den eneste kristne i kollegiet kan være utfordrende. I mange saker har jeg en helt annen grunnholdning enn mine kollegaer, og jeg utfordres på meninger og synspunkter. Noen av kollegene er dessuten opptatt av hvor mye de kan teste grensene mine! Hva kan jeg tillate, hvilke kommentarer gir jeg, og hvordan jeg reagerer på ting som skjer. Spennende, men krevende.

RLE i grunnskolen

Mange av elevene har lite kunnskap med seg fra grunnskolen. Dessverre er nok RLE-faget salderingspost mange steder, og mange lærere synes det er vanskelig og ønsker ikke å undervise i RLE. I mange skoleklasser er undervisningen kjedelig og tannløs fordi det er mange hensyn som må tas. Noen lærere er livredde for å støte elever. Da kan undervisningen komme til å bli så politisk korrekt at «alle» skal imøtekommes, vanskelige temaer droppes og kjernen i de ulike religionene utelates. Da blir også selve læringen minimal. De fleste har ikke en forankret tro selv, og da kan stoffet bli teoretisk og tamt.

Religionsfaget på videregående.

På videregående er det bare 3. klasse som har religion. Der er rammene for faget 3 timer i uka. Faget er delt inn i 5 bolker der islam og kristendommen er obligatoriske i tillegg til én valgfri religion. Av disse religionene har kristendommen de fleste læreplanmålene. Utenom dette undervises det i blant annet i etikk og filosofi.

Islam og kristendom

Jeg fikk engang et spørsmål om hvordan jeg klarte å undervise i islam – jeg som var en kristen. Jeg måtte svare at jeg vet hva og hvem jeg tror på og er ikke redd for å undervise i de ulike temaene. For meg blir det omtrent som å undervise i samfunnsfag (noe jeg også gjør). Det vanskeligste er faktisk å undervise i kristendommen. Der ligger hele fundamentet for mitt liv, og jeg har så lyst til å bidra til å nå inn til elevene mine på en slik måte at de får et glimt av hvem Jesus er. Da blir alt så nært, samtidig som jeg må være forsiktig på hva jeg sier. Vi skal jo ikke forkynne..

Hvordan gi saklig innføring i islam når bølgene går høye? Å gjøre det på en god måte er svært utfordrende. Der trenger jeg mye visdom. Jeg har valgt å være ærlig, forklare tydelig forskjellene på islam og kristendom f.eks. når det gjelder gudsbilde, menneskesyn, gjerninger, lydighet, straff, synd og nåde. Det er utrolig spennende når elevene gir uttrykk for at de ser forskjellen, og at et lite lys går opp for dem.

Jeg må også bruke lang tid på å forberede meg, og ber mye om hjelp til å finne gode innfallsvinkler til stoffet. Jeg ønsker ikke å utelate ting jeg vet det kan bli reaksjoner på. Det er viktig for meg å lære klassen godt å kjenne – og la de lære meg å kjenne. Jeg har et ønske om å gi dem et bilde av Jesus, et bilde som samsvarer med Bibelens. Nettopp det er egentlig et viktig poeng i faget – samtidig som jeg skal være åpen for å diskutere alle slags motforestillinger.

Interesse

Mange ganger skulle jeg ønske at misjonsvennene rundt om i landet vårt var tilskuere og tilhørere i timene. Elevene spør om alt mulig, ofte svært sentrale temaer. For mange av elevene mine er jeg nok den eneste kristne personen de har møtt i livet. Når sentrale og direkte spørsmål kommer, er det viktig å være trygg på at jeg har en god relasjon til klassen.

Noen ganger er jeg nokså skjelven når jeg går fra timene fordi jeg merker at det koster meg mye å prate om ulike tema på en nøytral og saklig måte. Om hvordan man blir en kristen, om himmel og helvete, om Guds allmakt og hva man må tro på av Bibelens fortellinger, og hva Bibelen sier i ulike etiske spørsmål.

I tillegg er det utfordrende fordi elevene ofte vinkler stoffet på en måte som kan oppleves som latterliggjørende. Da kan jeg kjenne meg liten…

FIH utrolig viktig for meg

Å diskutere med kolleger om undervisningsopplegg eller ulike innfallsvinkler på undervisningen er ikke alltid lett da utgangspunktet er så forskjellig. Jeg kan ofte føle meg helt alene.

Stor takk til Fjellhaug-lærerne som gav meg en solid ballast for å kunne undervise i religionsfaget i skolen. Ballasten fra Fjellhaug, et godt bibelsyn, klart misjonsperspektiv, tydelig undervisning om hvem Jesus er, og hva han har gjort for meg – alt er viktig for meg og til stor hjelp. Mye god kirkehistorisk og misjonshistorisk undervisning fikk jeg også med meg. I tillegg er jeg også svært takknemlig for de gangene jeg har fått hjelp til å gjennomføre undervisningen med råd og veilledning fra lærerne på Fjellhaug!

Jeg har et stort ønske om at fremtidige studenter fra Fjellhaug blir spredt rundt i landet vårt som RLE-lærere. Jeg tror vi har en viktig oppgave å gjøre for dagens unge, og da blir Fjellhaug sentral og nødvendig. Her får lærerne kunnskap og visdom til å spre videre det viktigste til kommende generasjoner!

Foto: Privat

Legg igjen en kommentar

