Hvorfor jeg ikke er mormoner?

Posted: 17/02/2015 by FIH in Uncategorized

Av: Yngve Litleskare Leine.

mormonerne

Jeg har alltid synes det er interessant å studere hva ikke-kristne kirkesamsunn tror på, og hvorfor. Men jeg har ikke kommet over noe jeg har opplevd like fascinerende som Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, på folkemunne bedre kjent som mormonerkirken. Jeg har brukt mange timer på å studere historien og troen til Jesu Kristi Kirke. Men selv om kirkens historie kan være fengslende som en spenningsroman, og troslæren fascinerende og slett ikke uten en viss appell, har jeg ikke blitt overbevist. Under følger tre grunner til at jeg ikke er mormoner.

Jeg har ikke blitt overbevist

En av Jesu Kristi Kirkes fire hellige bøker, Mormons Bok, forteller om mennesker som på Det gamle testamentets tid reiste sjøveien fra Midtøsten og bosatte seg på det amerikanske kontinent. Her oppstod det sivilisasjoner, det ble grunnlagt store byer, kriger ble ført med mange tusen soldater på hver side. Slike hendelser skulle etterlatt seg rikelig med materiale (bymurer, pilspisser, potteskår, graver etc) som arkeologer og historieforskere kunne brukt til å stadfeste begivenhetene. Men et slikt materiale er ganske enkelt fraværende. Det er ingen ytre elementer som kan underbygge historien Mormons Bok forteller. Sammenlign dette med Bibelen, og for eksempel de første versene i Juleevangeliet (Luk 2:1-4), hvor kjente, offentlige personer blir omtalt (Augustus, Kvirinius, David), handlingen foregår i byer og steder som vi har god kjennskap til og kan besøke i dag (Syria, Galilea, Nasaret, Judea, Betlehem). Fortellingen blir forankret i tid og sted, og vi får en helt annen følelse av at dette har skjedd i den virkelige verden. Sammenlignet med dette er ikke den historiske forankringen i Mormons Bok troverdig, og kan heller sies å være fraværende. Det hele mangler historisk troverdighet.

Jesu Kristi Kirke oppstod veldig brått i 1830, under ledelse av Joseph Smith Jr. og enkeltpersoner som stod ham nær. Smith, som gjorde krav på å være Guds profet på jorden, skrev selv historien til den tidlige tiden av kirkens liv, og det er påfallende at han forsøker å fremstille seg selv i et godt lys, som en nærmest feilfri person uten negative sider. Ved enkelte tilfeller kan det påvises at Smith ikke er 100% ærlig om sin bakgrunn, men at han endrer sin historie for å fremstå best mulig.

Det hele mangler historisk troverdighet

Ethvert menneske vet at ingen er fullkomne, og bildet Smith maler av seg selv er ikke troverdig. I skarp kontrast til dette har vi bildet som blir malt av apostlene i Bibelen. Et bilde av personer som prøver og feiler, som kan være feige og som ikke alltid forstår, og som det rett som det er går galt for. De kunne krangle og være uenige – de var virkelige mennesker, men la ikke skjul på det og var ærlige om hvem de var. De framstår som ærlige og troverdige – i skarp kontrast til Joseph Smith Jr. Og troverdigheten til budskapet de kom med blir deretter.

Det siste punktet er også hovedårsaken. Mormonsk frelseslære går ut på at man selv skal gjøre gode gjerninger, og bli belønnet deretter. Med andre ord finnes det ikke noen reell tilgivelse for synder – budskapet er i stedet at man må selv ta seg sammen, bli bedre og skjerpe seg. Det er et stadig prestasjonsjag, og ingen reell trøst å finne for et menneske som strever med sine synder og kjenner at det aldri blir godt nok. I Jesu Kristi Kirke vil man ikke få høre det frigjørende budskapet om Jesus Kristus, død på korset for alle våre synder, som fullkomment kan tilgi oss all vår synd, budskapet om Jesus som overvant døden og som vil gi alle som kommer til ham sin rettferdighet som dekker over alle våre overtredelser, om Jesus Kristus som gir evig liv til dem som tror på ham.

Budskapet er at man må ta seg sammen

Dette er det frigjørende budskapet som Bibelen forteller oss, og dette budskapet mangler i Jesu Kristi Kirke. Og det er grunnen til at jeg ikke er mormoner.

Masteravhandling utgitt på FiH-forlaget 2010.

Foto: More Good Foundation på Flickr.com

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s