En bønn i fastetiden

Posted: 24/02/2015 by FIH in Uncategorized

Av: Egil Sjaastad.

fastebønn

“Jesus. Nå kommer jeg fram for deg, du som en gang gikk den tunge veien til Golgata. Jeg vil så gjerne bekjenne navnet ditt blant vennene mine. Men jeg kjenner på motstand fra sterke krefter inni meg. De holder meg tilbake og hindrer meg i å være frimodig. Ja, de vil lokke meg til å spore av fra din vei. Men Jesus, jeg lengter etter deg! Jeg ber om at du må seire i meg. Du må styre tankene mine og skrittene mine.

Lukk øynene mine for fristelser som vil erobre hjertet mitt. Steng ørene mine for de tusen ropene som vil lokke meg bort fra deg. Når jeg bare vil leve for meg selv, da må du overvinne meg, Herre. Vend blikket mitt utover mot andre. Gjør meg lydhør for lydløse rop fra medmennesker i smerte. Lær meg å se nøden blant mennesker rundt omkring meg – både den åpenbare og den skjulte. Vis meg framfor alt den nøden som bare du kjenner fullt ut: At mange aldri har hørt din stemme – eller aldri har villet følge den. Hjelp meg å overgi midler til deg, så ditt ord kan ha framgang og vinne seier i nye menneskehjerter.

Gjør meg også lydhør for trøsten i ditt ord, Herre. Bare du har elsket meg fra evighet og kjøpt meg fri fra syndeskylden. Du har døpt meg til ditt eget navn. Du har åpnet ditt rike for meg. Du har gitt meg en plass blant dine frelste barn på jorden. Vis meg at du virkelig har kontrollen, og vis meg at bare du gir virkelig trygghet. La meg hvile i din omsorg, Herre, slik at bekymringene løftes ned fra skuldrene mine.

Du har selv bygd deg et tempel i mitt hjerte. Jeg priser deg for det evige livet du har gitt meg. Takk for at dette fortsetter hjemme hos deg når tiden min her er på jorden er slutt. Ja, takk for at jeg kan få se helt fram til oppstandelsens dag. Underlig er dine veier og dine gjerninger! Herre, jeg vil tilhøre deg – nå i fastetiden, ja, gjennom hele året. Du omslutter meg med en trofast kjærlighet. Derfor vil jeg ære ditt navn og lovsynge deg, du min skaper og min frelser. Takk, Jesus. Amen.”

Foto: Leland Francico på Flickr

Legg igjen en kommentar

