Jeg og halve mitt hus, vi vil tjene Herren

Posted: 11/03/2015 by FIH in Uncategorized

Av: Sverre Bøe.

15825897752_e6b66c1de4_k

Husker du Josva, han som etterfulgte Moses som leder for Israel? Han var den første som sa disse flotte ordene: «Jeg og mitt hus, vi vil tjene Herren» (Jos 24,15). En hel familie samles i én trosbekjennelse: «Vi vil tjene Herren.»

Splittede familier

Men både bibelhistorien og livet siden har mange ganger blitt annerledes: «Jeg og halve mitt hus, vi vil tjene Herren». Familien er splittet. Ikke alle tror på samme Gud. Eller kanskje er det ikke alle som vil «tjene» den Gud de nok vet er den eneste.

Det er trist. Veldig trist. For troen er ikke bare en liten sektor av livet. En levende kristen er heldagskristen, ikke deltidskristen eller sektorkristen. Dermed blir det mange konflikter i en familie der bare noen tjener Gud.

I Korint

Misjonæren Paulus møtte problemet. Noen kristne i Korint tenkte at kanskje det beste var å skille seg fra en ektefelle som (fortsatt) var hedning. Men Paulus sier to flotte ting om det:

For det første skal vi slippe å være redd for at den kristne blir «skitten» eller uren av en vantro ektefelle. Verken ektefelle eller barn blir «skitne». Det er tvert imot slik at den kristnes hellighet smitter en slags «hellighet» på den vantro! (1 Kor 7,14).

For det andre kan den ikke-troende kanskje bli frelst (1 Kor 7,16). Jeg har hørt noen som i stedet for uttrykket «ikke-kristen» sier «ennå-ikke-frelst». Det er en offensiv, optimistisk og faktisk helt bibelsk tilnærming, – bare vi husker at det faktisk kan ende slik at de aldri ble frelst.

Smertefullt

Underveis opplever mange smerten ved å være alene kristen i en familie som stor. For Gud tvinger seg ikke inn på noen. Han respekterer et nei. Den som møter Gud blir stilt på et valg.

Derfor sa Jesus klart fra helt fra starten at han kom «for å sette skille»: «Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, og en manns husfolk er hans fiender» (Matt 10,35). Inn mot endetiden skal det ikke komme til å bli lettere. Frontene blir steilere, og det vil koste å følge Jesus.

«Jeg og halve mitt hus, vi vil tjene Herren»: selv om det er en sterk bekjennelse, gjør det vondt å høre det. Gud er allmektig. Han kan til og med bevare en kristen som møter daglig motstand eller likegyldighet fra de aller nærmeste.

Gud er allmektig

En kvinne jeg møtte ba meg advare de unge mot å gifte seg med en ikke-kristen: «Det er som om jeg står oppe på et bord, og mannen min står nede på gulvet. Hils dem fra meg, jeg som har det slik», sa hun.

I forbønnen for ennå-ikke-frelste i slekt og familie får trosbekjennelsen tyngde: «Jeg tror på Gud Fader, Den allmektige».

Foto: Wes Dickinson på Flickr

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s