Påskemeditasjon over et kunstverk. Hva ser jeg?

Posted: 24/03/2015 by FIH in Uncategorized

Av: Egil Sjaastad.

matthias crucifixion

(Mattias Grünewalds altertavle fra 1515)

Jeg ser Jesus.

Søndagen før hadde han vært full av angst. Tanken på det som skulle skje, rystet ham (Joh 12:27). «Den stille uke» var en uke med gråt og rop. Han utøste sin store sjelesmerte for Gud (Heb 5:7). Nå sist natt hadde han en særlig bønnekamp. I ensomhet. Ingen maktet å våke med ham.

Så gikk det slag i slag: «Pint under Pontius Pilatus.»

Nå har han gjennomlevd den grusomste smerten. Skjønt gjennomlevd? Han har dødd. « … lydig til døden, ja, døden på korset» (Fil 2:8). Datidens verste torturredskap.

Jeg ser Jesu mor.

30 år har gått siden Maria møtte gamle Simeon. Da tok han det nyfødte Jesus-barnet mellom hendene og sa:        «… også gjennom din egen sjel skal det gå et sverd» (Luk 2:35).

Nå skjer det. Hennes kjære sønn – og Guds sønn (Luk 1:35) – dør en grufull død. Et sverd går gjennom hjertet hennes. Hun orker det ikke.

Kunstneren gjør det ekstra tydelig: Maria besvimer i Johannes’ armer.

Jeg ser apostelen Johannes.
Jesus har nettopp sagt til ham fra korset: «Der er din mor» (Joh 19:27)! Og Johannes tar ansvar. Straks.

Han er nok forvirret. Hvordan henger dette sammen med alt Jesus sa under påskemåltidet? Men Johannes svikter ikke sin Mester.

Jeg ser døperen Johannes.

Men stans nå. Han var jo halshogd?

Ja. Kunstneren Grünewald tar seg friheter. Han lar døperen tolke Jesu død. Døperen hadde hørt Guds røst utpeke Jesus som den lidende tjeneren (Matt 3:17; Jes 42/53). Han skjønte: Jesus er Guds påskelam, ja, Guds offerlam (Joh 1:29).

Boken i hans venstre hånd er like viktig som pekefingeren på hans høyre. Skriften (GT) vitner om Jesu død. Og lammet ved hans føtter knytter ofringene i templet og ofringen på Golgata sammen.

«Se der Guds lam som bærer verdens synd!»

Jeg ser Maria Magdalena.

Hun hadde opprinnelig meget dårlige odds. Hun hadde vært besatt. Kunstneren har formet henne som en ynkelig liten dame. Jesus var blitt hennes redning. Hennes håp. Hennes faste punkt.

Nå er smerten stor, se bare på fingrene! Men takk og tilbedelse fyller henne. I kunstverket taler hun indirekte til oss: ‘Jesus tar seg av den som alt er gått i stå for.’

Ser jeg en nattverdkalk ved føttene hennes? Hører jeg kunstneren forkynne: «… utøst for mange til tilgivelse for syndene»?

Etter meditasjonen går jeg og nynner på sangen: «Det er liv i å se på det Golgata kors». Jeg siterer uttrykk fra Bibelen: «Dere har fått malt Kristus som korsfestet». «Den som ser Sønnen og tror på ham, har evig liv.» Og jeg fryder meg som enkle kristne alltid har gjort: «… jeg er frelst ved et blikk på det blødende lam.»

Legg igjen en kommentar

