Du vil aldri tro hva som skjedde da mannen gikk ut av båten midtfjords …

Posted: 10/06/2015 by FIH in Uncategorized

Av Steffen Stensland.

S Stensland

På ungdomsskolen harselerte en av lærerne mine med en av landets største aviser. Han stemplet den som useriøs og mente vi burde bruke mer tid på gode aviser. Han mente at en typisk overskrift i denne avisen kunne være «Naken greve jaget neger med øks!». En slik overskrift skulle provosere og gjøre oss nysgjerrige på hva som stod inne i avisa slik at vi kom til å lese den.

Dette var før facebook, på den tiden da de ulike informasjonskanalene bare prøvde å tirre oss i reklamepausene eller i avisstativet. I dag blar jeg daglig gjennom en lang tråd med utallige «teasere» som skal få meg til å høre på hva noen vil si meg.

De stedene vi når mennesker med informasjon er de samme stedene som tusenvis av andre aktører gjør det.

Jeg er med på denne karusellen selv. Når vi skal profilere en konferanse, en stilling eller et prosjekt, gjør vi det vi kan for at det skal bli lagt merke til. Vi lever i et informasjonssamfunn. De stedene vi når mennesker med informasjon er de samme stedene som tusenvis av andre aktører gjør det. Derfor må vi ta noen grep for å bli synlige i den store stimen av informasjon.

Jeg jobber med forkynnelse, både i teori og praksis. Denne informasjonsvirkeligheten har noe å si for oss som ønsker å formidle Jesus. Til de av dere som også driver med formidling har jeg et innspill til slutt. Men før det noe til oss alle; vi som lytter, vi som ser, vi som mottar informasjon.

Jeg tror at vi … krever et visst nivå på veltalenhet, aktualisering, kvalitet på lyd og bilde for at vi skal gidde å lytte til det GUD har å si oss.

Hvordan forholder du deg til det du hører? Hva krever du av de som skal formidle til deg? Hva må til for at du skal være villig til å lytte? Jeg tror at vi ofte, bevisst eller ubevisst, krever et visst nivå på veltalenhet, aktualisering, kvalitet på lyd og bilde for at vi skal gidde å lytte til det Gud har å si oss. Til det GUD har å si oss! Jeg håper at denne siste setningen var nok for å vekke deg opp fra denne ubevisste henfallenheten til å slutte å lytte når det ikke sies på best mulig måte. Når Guds ord forkynnes, så er det du som går glipp av noe om du ikke vil følge med.

Hør!

Da jeg gikk tredje året på Fjellhaug (fire år siden) talte en av lærerne der over dette temaet, ansvaret vi har som lyttere. Det var såpass tydelig at jeg noterte ned «Hør!» på mobilen min som en påminnelse. Den påminnelsen fikk stå ut april 2015 og jeg tror det var nødvendig, og enda er det.

Vi som driver med formidling skal likevel være bevisste på denne virkeligheten og gjøre alt vi kan for at de vi forkynner til skal gi Guds ord sin fulle oppmerksomhet. Vi har hvert vårt ansvar, og ingen av oss skal forsømme det.

Og han sa: Den som har ører å høre med, han høre! Mark 4:9

«Kom!» sa Jesus. Peter steg ut av båten og gikk på vannet bort til Jesus. Matt 14:28

Foto: Quinn Dombrowski (flickr.com). Copyright: Creative Commons, some rights reserved.

Legg igjen en kommentar

