‘Jesus light’ og Matteus

Posted: 11/08/2015 by FIH in Uncategorized

Av: Egil Sjaastad

2930543536_df57ff0586_o

‘Inkluderende kirke’? ‘Seeker-sensitive church’?

Ja, det vil vi være. Vi vil vise vennlighet. Stikke fingeren i jorda. Møte ‘nye’ på en klok måte. Eie antenne for dem som føler seg marginalisert. Ha teft for ulike aldersgrupper og ulik kulturbakgrunn. Være spørrende og dialogisk.

Jo, her er mye å strekke seg etter.

Men begrepene ‘inkluderende’ og ‘seeker-sensitive’ kan også innholds-bestemmes ved utsagn som: «En bør ikke forkynne slik at noen føler seg utenfor.» Eller, slik en biskop skrev nå før kirkevalget: «Kirken er fellesskapet av alle døpte.»

Hva skal vi tenke om slike utsagn?

I bibelskolen skal jeg denne høsten undervise i Matteusevangeliet. Nå i forberedelsen gjorde jeg et eksperiment: La meg lese pensumtekstene som om jeg aldri hadde lest dem før. Jeg prøvde. Lyktes jeg? Kanskje ikke helt. Men jeg fikk noen tankevekkere.

Jeg leste om døperen Johannes. Vekkelsestonen han slo an, ble nesten øredøvende. Han gikk tett på. Om hva? Om synd. Om selvbedrag. Han modererte seg ikke etter kritikk. Ikke engang for kongen.

Så kom jeg til Jesu bergpreken.

Han var vel mer inkluderende?

Nei. Ikke uten videre.

Tankene mine gikk til min fars dødsleie. Jeg var på besøk og leste høyt en tekst fra Bergprekenen. Etterpå kommenterte han: «Vi kommer ikke forbi Jesu enten/eller

Nettopp. Enten/eller-eksemplene hos Matteus er mange: Enten den brede eller den smale veien. Enten sandgrunn eller fjellgrunn. Enten hvete eller ugress. Enten med eller uten olje på lampa. Enten bryllupsklær eller utvisning fra bryllupsfesten. Enten gudsfrykt eller menneskefrykt. Enten Jesus eller Mammon. Enten frelse eller fortapelse.

En bibellærer kan fristes til å vri seg unna. Til å presentere en ‘Jesus light’-versjon. Men den er i tilfelle forskjellig fra Matteus-versjonen.

Disse tankene uroet meg mens jeg leste. Men i uroen oppdaget jeg mer:Matteus lar Jesus samtidi6798282357_a341fb78e4_og stå med åpne armer. «Kom til meg, alle dere som bærer tunge byrder …» Matteus’ Jesus er svært «seeker-sensitive».

Spør dem som kom til ham. Spør tollere – som Matteus selv. Spør Maria Magdalena, tidligere besatt. Spør unge mødre med spebarn. Foraktede samaritanere. En kanaaneisk kvinne. Fornekteren Simon Peter.

De vil alle svare: Han inkluderte meg! Matteus skrev – av erfaring: «Han skal ikke knuse et knekket siv og ikke slukke en rykende veke …» (Matt 12:20)

Og det mest spesielle ved Jesus, hva var det, Matteus?

Svar: Påsken. Det som da skjedde, ga mening til det navnet han hadde fått: Jesus. «… for han skal frelse sitt folk fra deres synder.» Og det ga mening til Jesu ord om at han hadde kommet for å «gi sitt liv som en løsepenge». For ikke å snakke om nattverdtekstens ord: «… mitt blod, som utøses for mange til syndenes forlatelse».

 …

Det demrer for meg: Matteus forkynner både lov og evangelium. Han retusjerer ikke sin Jesus-versjon. Noen Jesus light er uaktuell. Han kaller til oppbrudd. Både blant hedninger – og i «fellesskapet av alle døpte». For allerede på den tiden Matteus skrev, hadde noen av de døpte glidd bort fra Jesus. Eller kommet i opposisjon til hans og apostlenes ord. Uten vekkelsestonen svikter vi dem.

Men Matteus gir påsken svært stor plass. Er det ikke som han vil si: Den som bøyer seg for Jesu og apostlenes ord, møter en levende, inkluderende, ‘seeker-sensitive’ Jesus? En med naglemerker.

Det trenger både jeg og studentene å høre. Igjen og igjen.

Foto: Flickr:Steven Kelly, Flickr: Steven Kelly : Copyright: Creative Commons Attribution 3.0 Unported License

Legg igjen en kommentar

