Var alt bedre før?

Posted: 29/09/2015 by FIH in Uncategorized

Av: Sverre Bøe

 

1531804428_ca980ee861_o

På mange måter er det deilig å bli en halvgammel mann. Jeg slipper å være «ung og lovende».

Jeg var på ung på 70-tallet. Og jeg gikk mye på møter der jeg fikk høre mye god forkynnelse. Det er jeg svært glad for.

Men det var minst én side ved noe talerne ofte sa som jeg ikke har kunnet slå meg helt til ro med. Stadig fikk vi høre at vi unge ikke hadde stort bibelkunnskap. Og katekisme og salmer kunne vi slett ikke.

12222260465_acc19b582b_oNei vel, tenkte jeg; selv om jeg ikke leste så mye som jeg burde, leste jeg nå en god del. Det gjorde også mange av vennene mine. Og at vi da og nå lever i et land som preges av frafall fra kristentroen er dessverre alt for sant.

Men særlig én påstand strevde jeg veldig med å akseptere: «Dagens unge kristne er akkurat som de verdslige. Det er ingen forskjell lenger. De går på kino, drikker alkohol og lever sammen som ektefolk lenge før de har giftet seg.»Jeg kjente riktig nok enkelte som kalte seg kristne og som levde slik. Men de aller fleste jeg kjente levde annerledes enn de ikke-kristne.

Siden har jeg lest et merkelig vers fra Forkynneren i Det gamle testamentet:

«Si ikke: ‘Hva kommer det av at de gamle dager var bedre enn de som nå er?’ For det er ikke av visdom du spør om det.» Fork 7,10.

Så har jeg også lest at det finnes klager på «ungdommen nå til dags» fra nesten enhver kultur gjennom hele menneskehetens historie. «Det er ikke av visdom» at folk sier slik, påstår Bibelen.

Nå har jeg vært voksen i mange år, og jeg har reist som bibellærer i 30 år. Stadig hører jeg folk si at det står dårlig til med den kristne ungdommen. Kanskje stemmer det – noen steder og i noen miljøer. Men det er ikke slik overalt.

De som kommer til oss på Fjellhaug er helt sikkert ikke representative, verken for norsk ungdom generelt eller for kristen ungdom. Men mange av dem kjenner Bibelen godt. Om ikke annet så ser jeg det på eksamen.

Og mange unge kristne våger å gå mot flertallet for å følge Jesus, såpass tydelig at jeg ofte blir skamfull på egne vegne og på voksengenerasjonens vegne.

For min del var det tristeste at den ga inntrykk av at det ikke nytter lenger. Og det er ikke sant, ikke når det gjelder Guds rike. Jeg fryder meg over å si at jeg tror på Gud Fader, Den Allmektige. Han kan fortsatt!

Og jeg fryder meg over å møte mange unge kristne som kjenner sin Bibel godt – selv om de verken lærte det på skolen eller til konfirmasjon. Der er også en del av dagens virkelighet – selv om de ikke er representative for sin generasjon.

 

 

Foto: Flickr: Pierre Belhassen ; Shawn Franklin   Copyright: Creative Commons Attribution 3.0 Unported License

Advertisements
Kommentarer
  1. Englepappa sier:

    Dette er eit viktig perspektiv! Det er mange ting som konkurrerer om ungdomen si merksemd, og det å komme inn i eit miljø der ein får bibelkunnskap og lærer å leve som kristen er slett ikkje sjølvsagt. Men det er ikkje ungdomane si skuld – dette er vårt ansvar som vaksne kristne! Det er vi som må leggje til rette for at flest mogleg skal få sjansen til å bli kjent med Jesus.

    Og heldigvis finst det tusenvis av ungdom rundt om i landet vårt som vel å fylje Jesus, les i Bibelen, ber og brenn for å vitne om trua si!

    • FIH sier:

      Det er viktig tanke du har der. Ansvaret ligger ikke bare på de unge, men også på de voksne som må lære opp de unge slik at troen på Kristus vokser.

  2. Ingar sier:

    Nei, alt var sannelig ikke bare bedre før. Blant annet var foredregenerasjonen min ikke alltid så flinke til å vise kjærlighet og overbærenhet mot hverandre og mot ungdommen! Dette har blitt alvorlig for meg som har kommet i den samme foredregenerasjonen selv, at jeg kan vise både kjærlighet til Ordet og kjærlighet til mine omgivelser. Det hjelper lite med mye teoretisk bibelkunnskap hvis det ikke får tak i hjertet vårt!

    Men så kan jeg glede meg over at jeg møter stadig mange tente lys, både unge og gamle, som har kjærlighet til både Jesus, Guds ord og mennesker rundt seg. Fantastisk! :-)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s