Løftebrudd ingen løsning

Posted: 14/10/2015 by FIH in Uncategorized

Av Egil Sjaastad

Jeg sto i sakristiet etter gudstjenesten. Min gamle studiekamerat hadde forrettet, jeg hadde prekt. Kirken hadde vært nesten full. I tanken var jeg ennå på prekestolen. Jeg så dåpsfamilier sitte på de fremste benkene. Noen lyttet meget synlig. Andre var mer flakkende i blikket. Men det virket som de smuglyttet. Jeg kjente en dirrende forkynnerglede.

«Vi regner med 20 ekstra til gudstjeneste pr. barn som døpes», sa presten.

«Jeg misunner deg!» sa jeg.

Prester flest legger neppe stor vekt på slike spontane ytringer. De vet mer om det daglige kjøret enn deres gamle studiekamerat gjør. De vet noe om ensomhet i tjenesten. Om kjedelig papirarbeid. Noen har også erfart konflikter av ulik art i tjenesten.

Men uansett er det et faktum: Folkekirken har en unik kontaktflate. Den gir noen muligheter for trosopplæring og forkynnelse som langt overgår misjonsorganisasjonenes.

Baptismal Font, St. James Cathedral, Seattle

I høst har jeg sett for meg noen av studiekameratene mine. Som typer er de ikke barrikade-stormere. I flere år har de kjempet med tanker som nå er blitt akutte for dem. La oss tenke oss prest NN:

· I studietiden arbeidet han grundig med 1 Mos 1:26-27 og 2:24. Han skrev en oppgave om disse tekstene. Hovedsaken der er kjønnspolaritet og ekteskap. «Til mann og kvinne skapte han dem.» Mange ganger i sin prestetid har han forklart konfirmantene om den grunnleggende skaperordningen som her kommer til uttrykk. Han har ikke villet fuske i faget.

Men … det han har holdt fram, er nå blitt et mindretallssyn. Endatil i kirkens øverste organ.

Kan tekstene kanskje tas til inntekt for det nye synet? Nei. Det er komplett umulig. Tekstene er sterke og entydige og bekreftes i NT. Men hva nå? Bør jeg kanskje styre unna hele temaet?

· I 1970-årene holdt Studentlaget i Oslo en møteaksjon ved den finske teologen Wallendorf. Han gjennomgikk bl.a. Rom 1:18-32. Det gjorde et sterkt inntrykk. Ingen tilhører var i tvil: Seksuelle forbindelser utenom ekteskapet mellom mann og kvinne er synder som apostelen kaller til omvendelse fra. At dette er apostlenes lære bekreftes forøvrig av NT-forskere verden over.

Men hva nå? Styret i Normisjons-foreningen har spurt om en bibeltimeserie over Romerbrevet. … Skal jeg kanskje hoppe over slutten av Rom 1? I samtalene blir jeg garantert spurt om samkjønna samliv. Skal jeg dysse saken ned … eller si at det nye synet er i åpen strid med apostlenes lære?

Det er jo det siste jeg mener. Så jeg må jo si det, selv om lokalpressen skulle være tilstede.

· Noen ganger tenker NN på ordinasjonsdagen sin. Da ga han et løfte. Han lovte troskap mot Skrift og bekjennelse. Og han gledet seg til prestetjenesten.

Men hva nå? Kirkens ledere ønsker at han skal si: Vi står overfor to syn. Begge bør ha plass innen kirken.

Men hva var det jeg en gang lovte for Guds ansikt? Jeg forpliktet meg på skrifter med en teologi som gir plass bare for det ene synet. Helt entydig. Vil kirken nå løse meg fra det løftet jeg gav?

Og hvis det kommer to av samme kjønn og vil ha forbønn eller gifte seg … hva da? De sier jeg kommer til å kunne reservere meg. Men hvor lenge tåles det?

Godt at organisten er på min side. Hun kommer til å nekte å spille ved slike handlinger. Uansett. Det sa hun. Det er en trøst. Tross alt.

4834716180_044f7bc1f2_b

Illustrasjonsbilde

NN og flere med ham er i klemme. Hvor mange de er, vet vi ikke. Noen av dem står alene i sitt prosti. De har gledet seg over mulighetene som folkekirken har gitt dem. Men de vil ikke kompromisse med apostlenes lære. Løftebrudd er ingen løsning.…

Om jeg i vinter får preke ved en høymesse hos NN, vil jeg si til ham: «Jeg misunner deg ikke. Men jeg vil be for deg.»

Photo:Flicr:Michael HoldenDwayneCopyright: Creative Commons Attribution 3.0 Unported License

Legg igjen en kommentar

