Hva med litt Jesus-begeistring?

Posted: 03/11/2015 by FIH in Uncategorized

Av: Erling Lundeby

 

Torsdag 29.10. satt jeg med et halvt øye på VGTV – det var live fra Chateau Neuf der Justin Bieber skulle opptre. Vi fikk et diskré tips om at i studio satt vår svigerdatter som kjente fyren rimelig godt etter å ha skrevet en masteroppgave om han. Samtalen i studio var interessant og positiv. Krysspresset Justin lever under har til tider drevet han inn i kriser og atferd som går ganske på tvers av de kristne verdiene han synes å ønske å formidle. Livet som superstjerne er ikke enkelt. Jeg så dagen etter i nyhetsoppslagene at han forlot konserten etter én låt fordi han taklet ikke den innpåslitne fansen på første rad, ooops!

4534584486_5f12ebc31b_o

TV-bildene ga bud om hva som kunne hende. Begeistringen, engasjementet og ekstasen var enorm. Tørrpinne som jeg er var dette litt vanskelig å forholde seg til. Jeg sukket oppgitt over hylinga – og fortsatte med Excel-arket med budsjettet for 2016!

Men så fikk jeg en flashback – en litt pinlig en! Jeg tror det må ha vært i 1996. Da var det brasilianske landslaget i Norge, og de bodde på Oslo Plaza. Jeg var på endags-kurs på samme hotell i 10de etasje. Vi hadde sett superstjernene borte i et avstengt hjørne da vi spiste lunsj sammen med hotellgjestene. Jeg måtte gå litt tidlig for å nå et tog hjem. Jeg gikk inn i heisen – og der står Leonardo og Cafu! Leonardo snakket godt engelsk. Han spurte og jeg fortalte om egne meritter i fotball og om to gutter hjemme som var ivrige. Sterkt forvirret fikk jeg åpnet sekken, dratt fram kursmateriellet, og på ei blank bakside skrev han en liten hilsen til John – fra Leonardo. Cafu signerte. Nede i vestibylen sto Ronaldo og snakket, og jeg sikret meg også hans signatur. Jeg var antagelig like fårete og omtåket som noen «belieber». Da vi satt rundt middagsbordet en god time seinere kjente jeg at adrenalinet fremdeles pumpet og pulsen enda var unormalt høy. Selvsagt var ingen i stand til å gjette hva jeg hadde opplevd den ettermiddagen. Jeg har arket enda – trygt arkivert.

COPA DO MUNDO DE 2002 - FUTEBOL - ESPORTES - Brasil X Germania - Capitão Cafú, levanta a Taça de Pentacampeão do mundo de 2002 - Estádio do Yokohama International - Yokohama - Japan - 30/06/2002 - Foto: Djalma Vassão/Gazeta Press

Jesus skapte enormt engasjement, men det var lite trolig hylende tenåringer som sprang etter ham. Men han var en magnet som tiltrakk seg mennesker. Så ytret dette engasjementet seg på ulike måter. Noen trauste fiskere forlot båtene og familien i lange perioder og fulgte vandringene hans rundt i Israel. Noen kvinner gjorde det samme. Andre stilte opp med mat og det han og disippelfellesskapet trengte ved ulike anledninger – kanskje ikke alltid med storsamfunnets aksept. Men i ren begeistring og takknemlighet over hva han hadde gjort inn i deres liv falt det dem ikke vanskelig å skifte spor.

Paulus seinere møtte også Jesus – og det forandret livet hans. Han hadde nok alltid vært en engasjert person, men etter Damaskus fikk dette engasjementet en motsatt retning. Fra å forfølge og forsøke å sette en stopper for denne irriterende Jesus-sekten ble han en glødende tilhenger av Jesus og misjonær for budskapet hans. De irriterende sektmedlemmene lærte han å kjenne som gode brødre og søstre – det nye Guds folk som sprengte nasjonale og etniske grenser.

Slik har historien gjentatt seg. Der Jesus-begeistringen og engasjementet har vært sterkt nok har det forandret hverdagen og gitt ny retning til livet. Noen har brutt opp og blitt misjonærer i andre land – om nødvendig under vanskelige forhold. Andre har i årevis akslet oppgaver i nærmiljø og familie som har betydd enormt for barn, unge og voksne. De har ikke bedt om oppmerksomhet, men de er på grunnleggende vis takknemlige og glad i Han som kom inn i livet på et tidspunkt. For noen kunne, og kan, intensiteten i engasjementet nærme seg en «beliebers». Noen kan besvime, andre hopper av begeistring i glede. Andre av oss har ikke den type dramatisk språk hverken verbalt eller kroppslig. Den kristne forsamling har alle avskygninger av følelsesmessig temperament fra det ekstatiske til det stillferdige og trauste – Jesus-fansen.

VGTV førte meg til et snev av selverkjennelse, nysgjerrighet og en bønn. Justin Bieber kom og gikk – visstnok i raskeste laget. Tenk om vi kunne være med å tenne og nære en ny Jesus-begeistring og Jesus-engasjement – en ny Jesus-vekkelse! Og Jesus leverer!

5264272784_def9afac36_o

 

Photo: Flickr: Djalma Vassão, James Shepard, JustinBieberSHRINE Copyright: Creative Commons Attribution 3.0 Unported License

Legg igjen en kommentar

