Märtha Louise, engelen Gabriel og oss andre

Posted: 07/12/2015 by FIH in Uncategorized

Av Egil Sjaastad

Jeg har noe felles med prinsesse Märtha Louise. Jeg er interessert i engler. Nå før jul har jeg faktisk i fire andakter berørt englenes rolle.

For noen år siden ble det stort oppstyr om prinsesse Märthas «engleskole». «Skolen» het Astarte Inspiration. I fjor skiftet de navn til Soulspring – sjelens vår. Der setter de spiritualitet på sakskartet, og troen på engler spiller en viss rolle. Dette er sant for oss, hevder Märtha og de som driver Soulspring.

Hvis Bibelen skulle være med på pensumlisten for Soulspring, ville jeg gjerne hatt et ord med i laget. Jeg ville ha foreslått Lukas 1-2 som ‘orienteringspunkt’. Da måtte Soulsprings ‘pensum’ fullstendig revideres.

I Luk 1-2 møter vi én av englene.

Første gangen presenterte han seg slik: «Jeg er Gabriel, som står for Guds ansikt» (Luk 1:19). Ordet engel – angelos – betyr budbærer. Budbærer fra Gud. Gabriels budskap den første gangen gjaldt døperen Johannes. Han skulle bli unnfanget og født – på merkelig vis. Hele poenget med Johannes var å forberede folket på å ta imot Herren (Jesus). Derfor måtte døperen bli en som helt konkret tok opp temaet synd. Og han måtte være en som – nettopp for syndere – annonserte Herrens komme som frelser.

Presten Sakarja, som fikk dette englebesøket, kunne ikke tro engelens budskap. Da gjorde Gabriel noe vi forestiller oss at en engel ikke skal gjøre: Han gjorde Sakarja stum til barnet var født.

Andre gangen var Gabriels tema Jesu unnfangelse og fødsel. Da brukte han enda større ord enn første gangen. Så store at døperens mor (Elisabeth) senere kalte Maria (Jesu mor) «min Herres mor» (Luk 1:43). For nå skulle Guds evige frelsesplan virkeliggjøres. Guds Messias skulle fødes. Endatil den stumme Sakarja skjønte det etter hvert. Da han fikk igjen stemmen, priste han Gud i sprudlende glede. Jesu komme til jorden er som «soloppgangen», jublet han. Den som tar imot frelseren, får syndene sine tilgitt (Luk 1:77-78). Slik oppfyller Gud sine store løfter fra gammel tid.

Den natten Jesus ble født var igjen en engel virksom. Han åpenbarte seg for gjeterne ute på Betlehemsmarkene. Nå var budskapet fra Gud i hovedsak samlet i tre ord. Tre veldig store ord: Frelser, Kristus og Herren (Luk 2:10). Alle tre beskriver Jesus-barnet i krybba – fra hver sin synsvinkel. Etterpå åpnet himmelen seg og en hærskare av engler viste seg. En slik englesang har ikke lydd her på jorden verken før eller senere. Melodiøs og jublende som et Hallelujakor.

Hva er englenes største glede? Jesus selv berørte dette i en lignelse. Den gjaldt gleden ved å finne noe kjært en hadde mistet: «På samme måte, sier jeg dere, blir det glede blant Guds engler over én synder som vender om» (Luk 15:10).

Hva er englenes største oppgave i dag? Hebr 1:14 gir svaret: «Er ikke alle englene ånder i Guds tjeneste, som sendes ut for å hjelpe dem som skal arve frelsen?»

Soulspring, sjelens vår, er navnet på den virksomheten Märtha er med på. Det navnet treffer ikke helt – målt med juletekstene. For «soloppgangen fra det høye», «sjelens vår», er knyttet til Bibelens Jesus. Blant englene er Han det store tema. Deres lidenskap er at syndere må vende om og komme til tro på Jesus. Men omsorgen deres slutter ikke der. De vil bidra til at vi som Guds barn vernes mot det onde og når vårt himmelske mål.

Jeg skriver ikke dette bare til Märtha Louise, vår kjære prinsesse. Jeg skriver det til meg selv og alle lesere. Ved å dvele ved Luk 1-2 får vi korrigert vrangforestillinger om englene. Og juleevangeliet om Jesus blir lovsangens store tema for oss, slik det er for englene.6607327979_e19df3b146_o

 

Foto:Flickr:

Nikolaj Potanin Copyright: Creative Commons Attribution 3.0 Unported License

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s