Fjellhaug – også en familiehistorie

Publisert: 11/03/2016 av FIH i Uncategorized

Av: Sverre Bøe

Fjellhaug er et skolesentrum. Mange tusen mennesker har studert på Fjellhaug, noen i tre måneder, mange i ett år, og noen i tre, fire, fem eller seks år. I tillegg har flere tusen bodd på Studenthjemmet i de femti årene vi har hatt det. De første tjue årene bodde det nærmere 200 beboere der til enhver tid, men siden det ble enkeltrom har det vært knapt hundre.

Faktisk har flere hundre mennesker vært ansatt på Fjellhaug i kortere eller lengre perioder, i undervisning, administrasjon, vask, kjøkken eller drift. Mange av disse ansatte har bodd på Fjellhaug med sine familier. Slik får vi et anselig antall mennesker som har studert, arbeidet eller bodd på Fjellhaug gjennom de 102 årene NLM har hatt skoler på Fjellhaug.

Etter snart tretti år som lærer på Fjellhaug har Fjellhaug også preget meg personlig ganske sterkt. Kanskje har jeg holdt ca 5000 forelesninger her, og antall andakter og taler må være mange hundre.

Fjellhaug

Her fant mange en kjæreste

La meg her få trekke frem en annen side: Det er vel kjent at mange unge har funnet sin fremtidige ektefelle på Fjellhaug. Det gjelder også mine foreldre. Pappa gikk på Misjonsskolen i fem lange krigsår, og Mamma gikk både Bibelskolen og Handelsskolen her. Siden bodde de/vi på Fjellhaug to ganger etter endte misjonærperioder.

Så har jeg begynt å telle opp hvor mange av mine søsken og svogere og svigerinner som har gått på Fjellhaug og/eller bodd i Studenthjemmet – og tallet ble høyt. Som lærer har jeg selv fått bo 16 år i rekkehusene, så der har mine fem barn vokst opp.

Jeg forteller ikke dette fordi det er så enestående spesielt. Tvert imot. For når jeg er blitt kjent med svært mange av våre misjonærer og andre misjo-nokså-nære ansatte ser jeg at svært mange har Fjellhaug ganske kraftig vevd inn i sine familiehistorier.

Drivhus?

Som alle andre kristne skole-campus’er kalles også Fjellhaug av og til et drivhus. Det er en risiko for at vi lukker oss for mye inne. Det passer dårlig sammen med misjon.

Samtidig har saken mange andre sider. Det kommer mange studenter til Fjellhaug som virkelig trenger drivhusets beskyttelse – for en tid. Alle som vet noe om plantedrift vet hvor viktig det er å gi planten en trygg start.

Eller utdrivningshus?

Med et ordspill kan vi snu «drivhus» til «utdrivningshus»: Jesus sa virkelig at vi skal be Gud om å «drive» arbeidere ut til hans høst, Matt 9,38 og Luk 10,2.

For NLM har Fjellhaug bidratt til å sosialisere tusener av unge mennesker til misjon, bedehus og til vår bevegelse. Og hjem har blitt skapt der dette har blitt båret videre. Og det er likevel bare en ytterside i forhold til selve hemmeligheten: Guds ord og hans store frelse.

IMG_2349

Foto: Fjellhaug internasjonale Høgskole

 

Legg igjen en kommentar