Har Fjellhaug forandret seg?

Publisert: 02/06/2016 av FIH i Uncategorized

Av Sverre Bøe

Noen spør med forventning, andre av bekymring: Har Fjellhaug forandret seg? Uansett bakgrunn er dette helt klart det spørsmålet jeg oftest møter når jeg er rundt på møter – eller når jeg treffer tidligere studenter.

1986 Bøe Fjh.jpg

Nye hus og nye rammer

På noen måter er det lett å svare: Fjellhaug forandret seg mye da Studenthjemmet og rekkehusene ble bygd for 50 år siden. Og da Hovedbygget kom i 1981 fikk studentene nye hybler, nye klasserom og nytt kjøkken/matsal. Siden har bygningene vært de samme.

Og, ja: Fjellhaug forandret seg da Misjonsskolen ble høyskole på 90-tallet. Også overgangen fra 3-måneders bibelskole til helårskurs forandret mye. Og nå bor de fleste høyskolestudentene utenfor Fjellhaug; før var nesten alle måltider felles.

Nye studenter og nye lærere

Studentene – har de forandret seg? Ja, og nei. Fortsatt kommer veldig mange fra NLMs arbeid og skoler. Men ikke alle har tenkt så mye på misjon, heller ikke av dem som går på høyskolen, det vi før kalte Misjonsskolen. Mange vil være «misjonærer» i Norge.

Hva med lærerne? Gamle «høvdinger» som Øivind Andersen, Vågen og Bjerkrheim preger ikke lenger miljøet. Men kanskje vil noen siden kalle Sjaastad og Grandhagen for høvdinger?

Bibel og misjon

Samtidig er det lett å finne sammenheng og kontinuitet. Fortsatt er det to søyler som bærer Fjellhaug: Bibel og misjon. Timeplaner og fagplaner ligner forbausende mye fra tiår til tiår. Misjonærbesøk suppleres stadig mer av studiereiser til nettopp misjonsfeltene; i perioder kan Fjellhaug ligne en avgangshall eller et reisebyrå! Men overgangen fra lysbilder til prosjektor er liten, for det er nye «gamle» sannheter om unge kristne som møter annen tro.

Mine tretti Fjellhaugår

I disse dager er det 30 år siden jeg begynte som ung lærer på Fjellhaug – et lite jubileum for min del helt personlig. På kontorveggen har jeg hengende et utklipp fra Utsyn fra 1986. Frimodig fortalte jeg at min visjon som lærer var å «åpne Bibelens 1350 sider».

Nå har jeg hatt ca 7000 arbeidsdager her – og enda flere forelesninger, bibeltimer og taler. Jeg er redd jeg ikke har vært innom absolutt alle de 1350 sidene. Men fortsatt er det mitt store mål å bære frem det Bibelen kaller «hele Guds råd» (Apg 20,27).

Utsyn spurte for 30 år siden hvor lenge jeg tenkte å bli. «Jeg blir pensjonist i 2025», svarte jeg freidig. Oftere enn før spør jeg meg om kanskje dette kan ha vært siste skoleår eller siste forelesning. Hva fikk jeg sagt? Hva forsømte jeg?

Samme bibelsyn

Noe som ikke har forandret seg er bibelsynet mitt. Jeg kjenner samme glede og trygghet i møte med Guds eget ord. Og som før kjemper jeg videre med krevende bibelvers jeg ennå ikke forstår. Men denne «troens gode strid» får jeg kjempe sammen med kolleger og studenter jeg verdsetter mer for hver dag.

Åpne bibler – og hjerter som er åpne for Guds kall: Det er Fjellhaug. Fortsatt.

Legg igjen en kommentar